Kattila 7:n polttoaine- ja pohjatuhkakuljettimien käynninvarmistus ja parannuskohteiden selvitys
Suomalainen, Tomi (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198597
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Stora Enson voimalaitoksen kattila 7:lle, Veitsiluodon tehtaalle. Työn tavoitteena oli polttoaine- ja pohjatuhkakuljettimien käynninvarmistus ja parannuskohteiden selvitys. Työ rajattiin koskemaan polttoainelinjastosta vain turvepuolta sulkusyöttimille asti ja pohjatuhkakuljettimien osalta pohjatuhkaruuveilta tuhkaseulalle asti. Hakepuoli polttoainelinjastosta ei kuulunut tähän opinnäytetyöhön.
Osilla kuljettimista on jo käytössä synteettiset voiteluaineet ja osilla mineraaliöljyt. Tarkoituksena oli selvittää, saadaanko minkäänlaisia hyötyjä vaihtamalla mineraaliöljyt sisätiloissa olevista kuljettimista synteettisiksi. Tarkoituksena oli myös tarkastella kunnossapitostrategioita ja varaosatilanteita käynninvarmistamisen parantamiseksi.
Työ suoritettiin tutkimalla kuljettimiin kuuluvat osat ja niiden kriittisyys, kunnossapitotoiminnot, sekä vaihdelaatikot ja voiteluaineet. Kuljettimiin liittyvät tiedot saatiin SAP- tietojärjestelmää käyttäen, henkilöhaastatteluilla ja laitetoimittajan ohjekirjojen avulla.
Tuloksena voidaan todeta, että kunnossapidolliset toimenpiteet voimalaitoksen kuljettimien osalta ovat jo kunnossa. Voiteluaineiden vaihtaminen synteettisiksi on taloudellisesti kannattavaa. Varaosatilanteessa oli hieman parantamisen varaa, jotta käynti saataisiin varmistettua.
Osilla kuljettimista on jo käytössä synteettiset voiteluaineet ja osilla mineraaliöljyt. Tarkoituksena oli selvittää, saadaanko minkäänlaisia hyötyjä vaihtamalla mineraaliöljyt sisätiloissa olevista kuljettimista synteettisiksi. Tarkoituksena oli myös tarkastella kunnossapitostrategioita ja varaosatilanteita käynninvarmistamisen parantamiseksi.
Työ suoritettiin tutkimalla kuljettimiin kuuluvat osat ja niiden kriittisyys, kunnossapitotoiminnot, sekä vaihdelaatikot ja voiteluaineet. Kuljettimiin liittyvät tiedot saatiin SAP- tietojärjestelmää käyttäen, henkilöhaastatteluilla ja laitetoimittajan ohjekirjojen avulla.
Tuloksena voidaan todeta, että kunnossapidolliset toimenpiteet voimalaitoksen kuljettimien osalta ovat jo kunnossa. Voiteluaineiden vaihtaminen synteettisiksi on taloudellisesti kannattavaa. Varaosatilanteessa oli hieman parantamisen varaa, jotta käynti saataisiin varmistettua.