Leikkaussaliosastolle tulevan potilaan vastaanottotilanne
Poutiainen, Katri; Kuohukivi, Erika (2014)
Poutiainen, Katri
Kuohukivi, Erika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnoida Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosaston vastaanottotilanteita. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää yhteistyön ja vuorovaikutuksen toimivuutta, potilaan huomiointia sekä raportoinnin riittävyyttä perioperatiivisen sairaanhoitajan ja vuodeosaston sairaanhoitajan välillä vastaanottotilanteessa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Havainnoinnin kohdejoukkona toimivat Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosaston perioperatiiviset sai-raanhoitajat ja vuodeosastojen sairaanhoitajat, jotka toivat potilaita Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosastolle. Aineiston hankintamenetelmänä oli strukturoitu havainnointilomake. Aineisto kerättiin havainnointilomakkeille tammikuussa 2014. Vastaanottotilanteita saatiin havainnoitua 12 (N=12).
Opinnäytetyön tulosten perusteella perioperatiivisten sairaanhoitajien ja vuodeosastojen sairaanhoitajien väliset vastaanottotilanteet olivat leikkaussaliosastolla potilasturvallisia ja ilmapiiriltään vastavuoroisia. Vastaanottotilanteissa annetut raportit olivat tiedoiltaan kattavia, asianmukaisia ja potilaat huomioitiin osana raportointia. Hoitajien luoma kiireetön ilmapiiri auttoi luomaan vastaanottotilanteista vastavuoroisia vuorovaikutustilanteita. Hoitajien toiminnasta välittyi empaattisuus ja positiivinen asenne potilaita kohdattaessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä potilasturvallisuutta, tiedonsiirtoa sekä vuorovaikutusta perioperatiivisen sairaanhoitajan ja vuodeosaston sairaanhoitajan välillä Sydän-keskus Oy:n leikkaussaliosastolla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosastolla vastaanottotilanteiden kehittämiseen.
Vastaanottotilanteiden toimivuutta tulisi tutkia lisää laajempana määrällisenä tutkimuksena eri leikkaussaliosastoille. Leikkaussaliyksiköihin olisi kannattavaa tehdä vastaanot-totilanteiden kehittämiseksi toimivuuden kartoituksia, joilla voitaisiin parantaa ja kehittää vastaanottotilanteiden toimivuutta. Vastaanottotilanteisiin painottuvilla tutkimuksilla saataisiin uutta näkökulmaa hoitotyön ammattilaisille. Laatimalla yksiköille kirjalliset ohjeet raportointien toteuttamiseen voitaisiin vaikuttaa niiden sujuvuuteen ja ennaltaehkäistäisiin hoitovirheiden syntymistä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Havainnoinnin kohdejoukkona toimivat Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosaston perioperatiiviset sai-raanhoitajat ja vuodeosastojen sairaanhoitajat, jotka toivat potilaita Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosastolle. Aineiston hankintamenetelmänä oli strukturoitu havainnointilomake. Aineisto kerättiin havainnointilomakkeille tammikuussa 2014. Vastaanottotilanteita saatiin havainnoitua 12 (N=12).
Opinnäytetyön tulosten perusteella perioperatiivisten sairaanhoitajien ja vuodeosastojen sairaanhoitajien väliset vastaanottotilanteet olivat leikkaussaliosastolla potilasturvallisia ja ilmapiiriltään vastavuoroisia. Vastaanottotilanteissa annetut raportit olivat tiedoiltaan kattavia, asianmukaisia ja potilaat huomioitiin osana raportointia. Hoitajien luoma kiireetön ilmapiiri auttoi luomaan vastaanottotilanteista vastavuoroisia vuorovaikutustilanteita. Hoitajien toiminnasta välittyi empaattisuus ja positiivinen asenne potilaita kohdattaessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä potilasturvallisuutta, tiedonsiirtoa sekä vuorovaikutusta perioperatiivisen sairaanhoitajan ja vuodeosaston sairaanhoitajan välillä Sydän-keskus Oy:n leikkaussaliosastolla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Sydänkeskus Oy:n leikkaussaliosastolla vastaanottotilanteiden kehittämiseen.
Vastaanottotilanteiden toimivuutta tulisi tutkia lisää laajempana määrällisenä tutkimuksena eri leikkaussaliosastoille. Leikkaussaliyksiköihin olisi kannattavaa tehdä vastaanot-totilanteiden kehittämiseksi toimivuuden kartoituksia, joilla voitaisiin parantaa ja kehittää vastaanottotilanteiden toimivuutta. Vastaanottotilanteisiin painottuvilla tutkimuksilla saataisiin uutta näkökulmaa hoitotyön ammattilaisille. Laatimalla yksiköille kirjalliset ohjeet raportointien toteuttamiseen voitaisiin vaikuttaa niiden sujuvuuteen ja ennaltaehkäistäisiin hoitovirheiden syntymistä.