Millä perusteella rahoitusalalla kannattaa valita kontaktoitavat asiakasryhmät?
Halonen, Jutta (2014)
Halonen, Jutta
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147918
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä perusteella rahoitusalalla kannattaa valita kontaktoitavat asiakasryhmät. Ovatko asiakkaat, jotka varaavat ajan tietyn ikäisiä, onko sukupuolella merkitystä ja millaisia myyntituloksia ajanottaneille saatiin. Opinnäytetyössä tutkittiin tutkijan soittamien, ajan konttoriin varanneiden asiakkaiden ominaisuuksia ja myyntituloksia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin otantatutkimuksella. Tutkimus toteutettiin asiakkaille, jotka ottivat ajan tutkijan soittaessa heille. Tutkimukseen valitut asiakkaat oli valittu seuraavin perustein: he olivat jo Pankki xxx asiakkaita, heillä oli tileillään yli 5000 euroa varallisuutta ja he olivat maltillisia sijoittajia pankin sijoittajakartoittajakuvan mukaan. Tutkija tavoitteli opinnäytetyöhön yhteensä 987 asiakasta, joista 175 teki ajanvarauksen.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten aikoja varasi keski-ikäiset. Sitoutuneimmat asiakkaat olivat kuitenkin vanhimmassa ikäluokassa. Heille saatiin tehtyä eniten positiivista myyntiä sekä heidän katonsa oli pienin. Myyntituloksista suosituin oli kasvutuottotili, jonka asiakkaista reilu neljännesosa valitsi säästämismuodokseen. Seuraavaksi suosituin säästämismuoto oli yhdistelmärahasto jatkuva.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että eniten aikoja varasi keski-ikäiset, joilla on tileillään varallisuutta yli 5000 euroa tileillä ja heillä on myös potentiaalia sijoittaa ja säästää varojaan. Sitoutuneimmat asiakkaat kuuluivat vanhimpaan ikäluokkaan ja heille saatiin myös positiivista myyntiä eniten. Pankin kannattaa kontaktoida näitä ikäryhmiä aktiivisesti.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin otantatutkimuksella. Tutkimus toteutettiin asiakkaille, jotka ottivat ajan tutkijan soittaessa heille. Tutkimukseen valitut asiakkaat oli valittu seuraavin perustein: he olivat jo Pankki xxx asiakkaita, heillä oli tileillään yli 5000 euroa varallisuutta ja he olivat maltillisia sijoittajia pankin sijoittajakartoittajakuvan mukaan. Tutkija tavoitteli opinnäytetyöhön yhteensä 987 asiakasta, joista 175 teki ajanvarauksen.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten aikoja varasi keski-ikäiset. Sitoutuneimmat asiakkaat olivat kuitenkin vanhimmassa ikäluokassa. Heille saatiin tehtyä eniten positiivista myyntiä sekä heidän katonsa oli pienin. Myyntituloksista suosituin oli kasvutuottotili, jonka asiakkaista reilu neljännesosa valitsi säästämismuodokseen. Seuraavaksi suosituin säästämismuoto oli yhdistelmärahasto jatkuva.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että eniten aikoja varasi keski-ikäiset, joilla on tileillään varallisuutta yli 5000 euroa tileillä ja heillä on myös potentiaalia sijoittaa ja säästää varojaan. Sitoutuneimmat asiakkaat kuuluivat vanhimpaan ikäluokkaan ja heille saatiin myös positiivista myyntiä eniten. Pankin kannattaa kontaktoida näitä ikäryhmiä aktiivisesti.