Asiakastyytyväisyystutkimus
Aaltonen, Nora (2013)
Aaltonen, Nora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147792
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toimeksiantajana oli Subway Oy Tammela, ja sen tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka tyytyväisiä ravintolan asiakkaat ovat palveluun ja miten sitä voidaan kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakastyytyväisyyttä paremmaksi. Aiempaa tutkimusta Subway Oy Tammelalle ei ole tehty, joten tutkimus tehtiin hyvää aikaan.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kyselyä ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella vuoden 2013 maaliskuun aikana. Kaikkiaan kyselyyn vastanneita oli 74 henkilöä. Tutkimus sisältää teorian lisäksi tutkimustulokset sekä kehitysehdotuksen ravintolalle.
Kokonaisuudessaan asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintolan asiakaspalveluun, tuotteisiin ja yleiseen ilmapiiriin. Joitain kehitettäviä asioita kuitenkin nousi esiin tutkimuksen aikana. Osa kyselyyn vastanneista ei ollut tyytyväisiä yrityksen kanta-asiakkuuteen ja myyjän kykyyn selviytyä vaikeista tilanteista. Liikkeen siisteyttä, sijaintia, imagoa ja henkilökunnan asiantuntevuutta pidettiin hyvinä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kyselyä ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella vuoden 2013 maaliskuun aikana. Kaikkiaan kyselyyn vastanneita oli 74 henkilöä. Tutkimus sisältää teorian lisäksi tutkimustulokset sekä kehitysehdotuksen ravintolalle.
Kokonaisuudessaan asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintolan asiakaspalveluun, tuotteisiin ja yleiseen ilmapiiriin. Joitain kehitettäviä asioita kuitenkin nousi esiin tutkimuksen aikana. Osa kyselyyn vastanneista ei ollut tyytyväisiä yrityksen kanta-asiakkuuteen ja myyjän kykyyn selviytyä vaikeista tilanteista. Liikkeen siisteyttä, sijaintia, imagoa ja henkilökunnan asiantuntevuutta pidettiin hyvinä.