Rosen-menetelmä teatterin työvälineenä
Huttunen, Mikko (2014)
Huttunen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Rosen-menetelmää ja sen käyttömahdollisuuksia näyttämöesityksen valmistelussa ja teatterin työvälineenä. Se kuvaa, mitä Rosen-menetelmä on, mitä annettavaa sillä voi olla näyttelijäntyöhön ja roolin rakentamiseen sekä miten menetelmää voi hyödyntää teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä soveltavan teatterin toteutuksissa.
Rosen-menetelmällä tarkoitetaan Marion Rosenin kehittämää Rosen-hoitoa ja siitä syntynyttä Rosen-liikuntaa. Suomessa Rosen-hoitoa antavat tehtävään koulutetut Rosen-terapeutit. Rosen-menetelmä kuuluu kehoterapioihin. Kun puhutaan menetelmän hyödyntämisestä teatterin työvälineenä, voidaan Rosen-menetelmää lähestyä somaattisena menetelmänä.
Somaattisia liikemenetelmiä ovat esimerkiksi hahmometodi, Autenttinen liike -työskentely, Alexander-tekniikka ja Feldenkrais-menetelmä.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea Rosen-menetelmän tuntijaa. Yksi heistä on dramaturgi ja näytelmäkäsikirjoittaja, joka opiskelee Rosen-menetelmää. Toinen haastatelluista on Rosen-terapeutti ja harrastajateatterilainen. Kolmas heistä on Rosen-terapeutti ja
menetelmän kouluttaja. Opinnäytetyön toisena lähteenä toimii opinnäytteen tekijän omakohtaisesta Rosen-hoitoon osallistumisesta syntynyt työpäiväkirja ja sitä seurannut esityksellinen tutkielma sekä nukkenäytelmäkäsikirjoitus.
Rosen-menetelmää voidaan käyttää teatterin työvälineenä samalla tapaa kuin muita somaattisia menetelmiä. Esittävän taiteen tekijä voi menetelmän kautta lisätä omaa kehotietämystään. Rosen-liikunta tarjoaa esittävän taiteen tekijöille kehollisia harjoitteita, joita voidaan soveltaa esimerkiksi esityksen harjoitusprosessissa. Rosen-hoidon voi myös kytkeä osaksi esityksen valmistamisen prosessia. Esimerkkinä tästä opinnäytetyö esittelee näytelmäkäsikirjoitus- ja ohjausprosessin, jossa Rosen-terapeutiksi opiskeleva ohjaaja käytti menetelmää näyttelijän ja ohjaajan dialogin välineenä.
Kuten muidenkin somaattisten menetelmien, myös Rosen-menetelmän käyttö vaatii riittävän ammattitaidon menetelmän soveltamiseen. Kun terapiaa tai hoitoa sovelletaan teatterin työvälineeksi, on oltava hyvin tietoinen siitä, mitä menetelmällä tahdotaan.
Rosen-menetelmällä tarkoitetaan Marion Rosenin kehittämää Rosen-hoitoa ja siitä syntynyttä Rosen-liikuntaa. Suomessa Rosen-hoitoa antavat tehtävään koulutetut Rosen-terapeutit. Rosen-menetelmä kuuluu kehoterapioihin. Kun puhutaan menetelmän hyödyntämisestä teatterin työvälineenä, voidaan Rosen-menetelmää lähestyä somaattisena menetelmänä.
Somaattisia liikemenetelmiä ovat esimerkiksi hahmometodi, Autenttinen liike -työskentely, Alexander-tekniikka ja Feldenkrais-menetelmä.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea Rosen-menetelmän tuntijaa. Yksi heistä on dramaturgi ja näytelmäkäsikirjoittaja, joka opiskelee Rosen-menetelmää. Toinen haastatelluista on Rosen-terapeutti ja harrastajateatterilainen. Kolmas heistä on Rosen-terapeutti ja
menetelmän kouluttaja. Opinnäytetyön toisena lähteenä toimii opinnäytteen tekijän omakohtaisesta Rosen-hoitoon osallistumisesta syntynyt työpäiväkirja ja sitä seurannut esityksellinen tutkielma sekä nukkenäytelmäkäsikirjoitus.
Rosen-menetelmää voidaan käyttää teatterin työvälineenä samalla tapaa kuin muita somaattisia menetelmiä. Esittävän taiteen tekijä voi menetelmän kautta lisätä omaa kehotietämystään. Rosen-liikunta tarjoaa esittävän taiteen tekijöille kehollisia harjoitteita, joita voidaan soveltaa esimerkiksi esityksen harjoitusprosessissa. Rosen-hoidon voi myös kytkeä osaksi esityksen valmistamisen prosessia. Esimerkkinä tästä opinnäytetyö esittelee näytelmäkäsikirjoitus- ja ohjausprosessin, jossa Rosen-terapeutiksi opiskeleva ohjaaja käytti menetelmää näyttelijän ja ohjaajan dialogin välineenä.
Kuten muidenkin somaattisten menetelmien, myös Rosen-menetelmän käyttö vaatii riittävän ammattitaidon menetelmän soveltamiseen. Kun terapiaa tai hoitoa sovelletaan teatterin työvälineeksi, on oltava hyvin tietoinen siitä, mitä menetelmällä tahdotaan.