Suomalaista korumuotoilua maailmalle : Case Saurum Osakeyhtiö
Patrikainen, Anne (2014)
Patrikainen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137486
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkasteltu suomalaisen koruvalmistajan Saurum Osakeyhtiön kansainvälistymisprosessia ja luotu tutkimusaineiston pohjalta yritykselle kansainvälistymisstrategia. Saurum Osakeyhtiö on kuopiolainen jalometallituotteita valmistava yritys, jonka Lumoava tuotemerkki on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja noussut lyhyessä ajassa yhdeksi Suomen kysytyimmäksi korumerkiksi. Menestys kotimarkkinoilla sekä ulkomailta tulleet kyselyt ovat rohkaisseet yritystä asettamaan yhdeksi kasvutavoitteekseen kansainvälisen kaupan aloittamisen. Tavoitteen saavuttamiseksi yritys on osallistunut vuosien 2011- 2014 aikana seuraaviin kansainvälistymistä tukeviin hankkeisiin ja projekteihin: Golden Gavia -kansainvälistymiskilpailu, Finpron Globaali- ja Go Global -valmennusohjelmat, Itä-Suomen yliopiston ja Savonia-ammattikorkeakoulun järjestämä YKO hanke sekä Talentree konsulttitoimiston toteuttama tuloskortti eli balanced scorecard -projekti.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena, opinnäytetyöntekijän ollessa mukana yrityksen kansainvälistymishankkeissa. Opinnäytetyössä on koottu yhteen eri kehittämisprojekteista saatua tietoa ja yhdistetty se kansainvälistymistä ja strategista suunnittelua käsittelevään teoriatietoon sekä omaan havainnointiin. Näiden aineistojen pohjalta on luotu kansainvälistymisstrategia, jossa määritellään selkeästi Saurumin kansainvälistymiseen liittyvä visio ja tavoitteet sekä keinot, joilla tavoitteet saavutetaan. Lisäksi opinnäytetyössä kirkastetaan yrityksen kansainvälinen kilpailuetu, joka on oleellinen osa kansainvälistymistavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyö auttaa osaltaan viemään eteenpäin ja kehittämään Saurum Osakeyhtiön kansainvälistymisprosessia ja samalla se on tuonut yritykselle uutta osaamista kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön avulla eri hankkeista saatua tietoa pystytään hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla ja saattamaan se koko organisaation tietoon, jolloin kaikilla on yhtenäinen käsitys Saurumin kansainvälistymiseen liittyvistä asioista.
Tässä opinnäytetyössä on tarkasteltu suomalaisen koruvalmistajan Saurum Osakeyhtiön kansainvälistymisprosessia ja luotu tutkimusaineiston pohjalta yritykselle kansainvälistymisstrategia. Saurum Osakeyhtiö on kuopiolainen jalometallituotteita valmistava yritys, jonka Lumoava tuotemerkki on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja noussut lyhyessä ajassa yhdeksi Suomen kysytyimmäksi korumerkiksi. Menestys kotimarkkinoilla sekä ulkomailta tulleet kyselyt ovat rohkaisseet yritystä asettamaan yhdeksi kasvutavoitteekseen kansainvälisen kaupan aloittamisen. Tavoitteen saavuttamiseksi yritys on osallistunut vuosien 2011- 2014 aikana seuraaviin kansainvälistymistä tukeviin hankkeisiin ja projekteihin: Golden Gavia -kansainvälistymiskilpailu, Finpron Globaali- ja Go Global -valmennusohjelmat, Itä-Suomen yliopiston ja Savonia-ammattikorkeakoulun järjestämä YKO hanke sekä Talentree konsulttitoimiston toteuttama tuloskortti eli balanced scorecard -projekti.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena, opinnäytetyöntekijän ollessa mukana yrityksen kansainvälistymishankkeissa. Opinnäytetyössä on koottu yhteen eri kehittämisprojekteista saatua tietoa ja yhdistetty se kansainvälistymistä ja strategista suunnittelua käsittelevään teoriatietoon sekä omaan havainnointiin. Näiden aineistojen pohjalta on luotu kansainvälistymisstrategia, jossa määritellään selkeästi Saurumin kansainvälistymiseen liittyvä visio ja tavoitteet sekä keinot, joilla tavoitteet saavutetaan. Lisäksi opinnäytetyössä kirkastetaan yrityksen kansainvälinen kilpailuetu, joka on oleellinen osa kansainvälistymistavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyö auttaa osaltaan viemään eteenpäin ja kehittämään Saurum Osakeyhtiön kansainvälistymisprosessia ja samalla se on tuonut yritykselle uutta osaamista kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön avulla eri hankkeista saatua tietoa pystytään hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla ja saattamaan se koko organisaation tietoon, jolloin kaikilla on yhtenäinen käsitys Saurumin kansainvälistymiseen liittyvistä asioista.