Sähköisen taloushallinnon palvelut tilitoimistossa : Asiakaskysely tilitoimiston asiakkaille
Kekäläinen, Saija (2014)
Kekäläinen, Saija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää A-Tili Oy:n asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä sekä mahdollista kiinnostusta siirtyä käyttämään A-Tili Oy:n tarjoamia sähköisen taloushallinnon palveluita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin selvittämään sähköisen taloushallinnon eri osa-alueiden toiminnot yleisesti sekä Netvisor-ohjelmiston kannalta. Lisäksi pohdittiin perinteisestä paperisesta taloushallinnosta sähköiseen taloushallintoon siirtymiseen liittyviä toimenpiteitä ja tästä saatavia hyötyjä sekä tilitoimiston että asiakkaan näkökulmasta.
Asiakaskysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena joulukuussa 2013. Kysely lähetettiin sähköisesti 293:lle ja paperiversiona 103:lle eli yhteensä 396:lle. Kaikkiaan vastauksia saatiin 51, jolloin vastausprosentti oli 12,9%.
Tulokset kertoivat asiakkaiden olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä A-Tili Oy:n palveluihin. Vastaajien osalta kiinnostusta kuulemaan lisää sähköisen taloushallinnon palveluista oli jonkin verran, mutta siirtymisestä sähköisten palveluiden käyttäjäksi eivät vastaajat olleet juurikaan kiinnostuneita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin selvittämään sähköisen taloushallinnon eri osa-alueiden toiminnot yleisesti sekä Netvisor-ohjelmiston kannalta. Lisäksi pohdittiin perinteisestä paperisesta taloushallinnosta sähköiseen taloushallintoon siirtymiseen liittyviä toimenpiteitä ja tästä saatavia hyötyjä sekä tilitoimiston että asiakkaan näkökulmasta.
Asiakaskysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena joulukuussa 2013. Kysely lähetettiin sähköisesti 293:lle ja paperiversiona 103:lle eli yhteensä 396:lle. Kaikkiaan vastauksia saatiin 51, jolloin vastausprosentti oli 12,9%.
Tulokset kertoivat asiakkaiden olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä A-Tili Oy:n palveluihin. Vastaajien osalta kiinnostusta kuulemaan lisää sähköisen taloushallinnon palveluista oli jonkin verran, mutta siirtymisestä sähköisten palveluiden käyttäjäksi eivät vastaajat olleet juurikaan kiinnostuneita.