Opintojen suunnittelusta opetusjärjestelyjen toteutukseen
Vihanta, Ulla (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa nykyistä opetusjärjestelyjen suunnitteluprosessia ja lukujärjestysten laadintaa sekä lukujärjestysten laatua. Opintojen ajoituksen suunnittelu ja lukujärjestysten laadinta ovat toisiinsa tiivisti liittyviä prosesseja.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta osa-alueesta, joista ensimmäinen tarkastelee prosesseja ja niiden toimivuutta. Toinen teoriaosuus tarkastelee tämän päivän oppimisympäristöjen monimuotoisuutta, sen tuomia haasteita ja uudentyyppisiä rooleja.
Opinnäytetyölle toimintatutkimus oli luonteva valinta lähestymistavaksi, koska työn kaksi keskeisintä tavoitetta oli ongelmallisiin toimintatilanteisiin vaikuttaminen ja toiminnan kehittäminen. Tutkimusaineiston keräsin kahdella tutkimuksella. Ensimmäisen, määrällisen tutkimuksen, tein lomakekyselynä koko Mamkin opetushenkilöstölle. Tutkimuksella haluttiin selvittää opettajien näkemyksiä opetusjärjestelyistä. Tutkimuksissa tuli esille opettajien työn epätasainen kuormittuminen jaksojen kesken ja yhtenäisen suunnitteluohjelman puuttuminen. Toimintaa kehitettiin uudella ohjelmalla ja koko suunnitteluprosessin uudistamisella. Toimintatutkimuksen luonteenmukaisesti toimintaa kehitetään spiraalimaisesti saatujen tulosten perusteella. Toisen, laadullisen tutkimuksen, tein koulutuspäälliköille sähköpostikyselynä sen jälkeen, kun ensimmäinen kehittämissykli oli toteutunut.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta osa-alueesta, joista ensimmäinen tarkastelee prosesseja ja niiden toimivuutta. Toinen teoriaosuus tarkastelee tämän päivän oppimisympäristöjen monimuotoisuutta, sen tuomia haasteita ja uudentyyppisiä rooleja.
Opinnäytetyölle toimintatutkimus oli luonteva valinta lähestymistavaksi, koska työn kaksi keskeisintä tavoitetta oli ongelmallisiin toimintatilanteisiin vaikuttaminen ja toiminnan kehittäminen. Tutkimusaineiston keräsin kahdella tutkimuksella. Ensimmäisen, määrällisen tutkimuksen, tein lomakekyselynä koko Mamkin opetushenkilöstölle. Tutkimuksella haluttiin selvittää opettajien näkemyksiä opetusjärjestelyistä. Tutkimuksissa tuli esille opettajien työn epätasainen kuormittuminen jaksojen kesken ja yhtenäisen suunnitteluohjelman puuttuminen. Toimintaa kehitettiin uudella ohjelmalla ja koko suunnitteluprosessin uudistamisella. Toimintatutkimuksen luonteenmukaisesti toimintaa kehitetään spiraalimaisesti saatujen tulosten perusteella. Toisen, laadullisen tutkimuksen, tein koulutuspäälliköille sähköpostikyselynä sen jälkeen, kun ensimmäinen kehittämissykli oli toteutunut.