Uuden vuolukivituotteen konseptointi Hukka Design Oy:lle
Laamanen, Krista (2014)
Laamanen, Krista
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096800
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön yhteiskumppanina on vuolukivisiä lahjaesineitä ja saunatuotteita valmistava Hukka Design Oy. Työn tavoitteena on konseptoida yritykselle sopiva uusi vuolukivituote. Lähtökohtana suunnittelulle on vuolukivi, yrityksen käytössä olevat koneet ja laitteet sekä uuden tuotteen sopivuus yrityksen muihin tuotteisiin ja koko yrityksen ilmeeseen. Lisäksi huomioon tulee ottaa kohderyhmän ja käyttäjien tarpeet ja mieltymykset sekä käyttöympäristön asettamat rajoitteet.
Opinnäytetyö koostuu tiedonkeruusta sekä muotoiluprosessin kuvauksesta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta. Suunniteltavan tuotteen muotoiluprosessi pohjautuu kerättyihin tietoihin suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä. Tietojen kerääminen alkaa perehtymällä yritykseen ja sen tuotteisiin sekä vuolukiven ominaisuuksiin. Työn edetessä huomio kiinnittyy ajattomien tuotteiden suunnitteluun. Lopullisen suunnittelun kohteen rajautuessa tietoa on haettu muista vastaavista tuotteista, tuotteeseen mahdollisesti yhdistettävistä muista materiaaleista sekä käyttöympäristöstä ja käyttäjän tarpeista.
Muotoiluprosessin kuvauksesta selviää suunnittelun kulku ja perustelut muotoilullisille ratkaisuille. Alussa yritykselle on kehitelty tuoteideoita ja piirretty luonnoksia, joiden pohjalta on valittu jatkettavaksi kolme konseptia. Näitä konsepteja on viety eteenpäin mallintamalla ja tekemällä hahmomalleja, joiden perusteella on valittu lopullinen tuoteidea. Erilaisten variaatioiden pohjalta on syntynyt viimeistelty konsepti, josta on valmistettu kivinen prototyyppi.
Opinnäytetyö koostuu tiedonkeruusta sekä muotoiluprosessin kuvauksesta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta. Suunniteltavan tuotteen muotoiluprosessi pohjautuu kerättyihin tietoihin suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä. Tietojen kerääminen alkaa perehtymällä yritykseen ja sen tuotteisiin sekä vuolukiven ominaisuuksiin. Työn edetessä huomio kiinnittyy ajattomien tuotteiden suunnitteluun. Lopullisen suunnittelun kohteen rajautuessa tietoa on haettu muista vastaavista tuotteista, tuotteeseen mahdollisesti yhdistettävistä muista materiaaleista sekä käyttöympäristöstä ja käyttäjän tarpeista.
Muotoiluprosessin kuvauksesta selviää suunnittelun kulku ja perustelut muotoilullisille ratkaisuille. Alussa yritykselle on kehitelty tuoteideoita ja piirretty luonnoksia, joiden pohjalta on valittu jatkettavaksi kolme konseptia. Näitä konsepteja on viety eteenpäin mallintamalla ja tekemällä hahmomalleja, joiden perusteella on valittu lopullinen tuoteidea. Erilaisten variaatioiden pohjalta on syntynyt viimeistelty konsepti, josta on valmistettu kivinen prototyyppi.