Kuinka ammatillinen oppikirja kirjoitetaan: Rikkakasvien luonnonmukainen torjunta
Aalto, Olli-Pekka (2014)
Aalto, Olli-Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086477
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi Peimarin koulutuskuntayhtymän ammattiopisto Livian maaseutuopisto. Työn tavoitteena oli käydä läpi oppikirjan tekoon liittyviä seikkoja. Tutkimusta varten kirjoitettiin opetukseen soveltuva kokonaisuus
luonnonmukaisesta rikkakasvien torjunnasta.
Työn tavoitteena on paitsi antaa lukijalleen kuva niistä keinoista, joilla luonnonmukaisessa tuotannossa torjutaan rikkakasveja, myös käsitys siitä, mitä kaikkea oppikirjan tekemisessä tulee ottaa huomioon.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tulokset ja johtopäätökset perustuvat kirjoittajan työn etenemisen aikana havaitsemiin seikkoihin. Koska nämä ovat hyvinkin subjektiivisia, saattaisi työ toisen tekijän tekemänä
antaa näistä eriävät tulokset.
Oppikirjan kirjoittaminen on aikaa ja hermoja vaativa prosessi. Laajuuden ja vaadittujen pedagogisten taitojen vuoksi sitä ei voida suositella esikoiskirjailijalle.
Tutkimusta voitaisiin jatkaa ensimäistä tietokirjaansa kirjoittaville kirjailijoille kohdennetulla kyselyllä, jonka avulla selvitettäisiin mitä ongelmia nämä yleensä kohtaavat ja miten he ovat ne ratkoneet.
luonnonmukaisesta rikkakasvien torjunnasta.
Työn tavoitteena on paitsi antaa lukijalleen kuva niistä keinoista, joilla luonnonmukaisessa tuotannossa torjutaan rikkakasveja, myös käsitys siitä, mitä kaikkea oppikirjan tekemisessä tulee ottaa huomioon.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tulokset ja johtopäätökset perustuvat kirjoittajan työn etenemisen aikana havaitsemiin seikkoihin. Koska nämä ovat hyvinkin subjektiivisia, saattaisi työ toisen tekijän tekemänä
antaa näistä eriävät tulokset.
Oppikirjan kirjoittaminen on aikaa ja hermoja vaativa prosessi. Laajuuden ja vaadittujen pedagogisten taitojen vuoksi sitä ei voida suositella esikoiskirjailijalle.
Tutkimusta voitaisiin jatkaa ensimäistä tietokirjaansa kirjoittaville kirjailijoille kohdennetulla kyselyllä, jonka avulla selvitettäisiin mitä ongelmia nämä yleensä kohtaavat ja miten he ovat ne ratkoneet.