Sosiaalinen media osana PeU:n markkinointiviestintää : korismenestys näkyväksi!
Himberg, Tomi; Rytkönen, Juuso (2014)
Himberg, Tomi
Rytkönen, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076387
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee urheilumarkkinointia ja sen pääpaino on markkinointiviestinnässä, ja erityisesti sosiaalisen median mahdollisuuksista urheilumarkkinoinnissa. Selvitys tehtiin perniöläiselle koripallojoukkueelle PeU Basketille, joka nousi täksi kaudeksi valtakunnalliseen miesten I-divisioona B:hen.
Teoriaosuus määrittelee lähtökohta-analyysin, markkinoinnin peruskilpailukeinot, benchmarkingin sekä sosiaalisen median hyödyntämisen PeU Basketin markkinoinnissa. Työ keskittyy sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa. Sosiaalisen median palvelut rajattiin Facebookiin ja Twitteriin. Työssä annetaan toimenpide-ehdotuksia, joissa hyödynnetään näitä kahta sosiaalisen median kanavaa ja lisätään joukkueen tunnettuutta ja näkyvyyttä.
Teoriaosuudessa arvioidaan sosiaalisen median palveluita ja niiden tarjoamia markkinointimahdollisuuksia. Haasteena oli se, että kyseisten toimintatapojen tuli olla ilmaisia, mutta kuitenkin tunnettuutta ja näkyvyyttä lisääviä.
Empiriaosuuden muodostaa varsinainen varsinaisen markkinointisuunnitelman PeU Basketille. Se sisältää konkreettisia kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla markkinointia voisi tehostaa. Kun kyse on pienestä seurasta, jonka resurssit ovat rajalliset, täytyy markkinoinnissa ja markkinointikanavien valinnassa käyttää kekseliäisyyttä.
PeU Basket pyrkii hyödyntämään ehdotuksia jo tulevalla kaudella. Seura poimii suunnitelmasta ne kohdat, jotka se näkee hyödyllisiksi ja joiden avulla se uskoo tunnettuuden ja näkyvyyden lisääntyvän Salon seudulla.
Teoriaosuus määrittelee lähtökohta-analyysin, markkinoinnin peruskilpailukeinot, benchmarkingin sekä sosiaalisen median hyödyntämisen PeU Basketin markkinoinnissa. Työ keskittyy sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa. Sosiaalisen median palvelut rajattiin Facebookiin ja Twitteriin. Työssä annetaan toimenpide-ehdotuksia, joissa hyödynnetään näitä kahta sosiaalisen median kanavaa ja lisätään joukkueen tunnettuutta ja näkyvyyttä.
Teoriaosuudessa arvioidaan sosiaalisen median palveluita ja niiden tarjoamia markkinointimahdollisuuksia. Haasteena oli se, että kyseisten toimintatapojen tuli olla ilmaisia, mutta kuitenkin tunnettuutta ja näkyvyyttä lisääviä.
Empiriaosuuden muodostaa varsinainen varsinaisen markkinointisuunnitelman PeU Basketille. Se sisältää konkreettisia kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla markkinointia voisi tehostaa. Kun kyse on pienestä seurasta, jonka resurssit ovat rajalliset, täytyy markkinoinnissa ja markkinointikanavien valinnassa käyttää kekseliäisyyttä.
PeU Basket pyrkii hyödyntämään ehdotuksia jo tulevalla kaudella. Seura poimii suunnitelmasta ne kohdat, jotka se näkee hyödyllisiksi ja joiden avulla se uskoo tunnettuuden ja näkyvyyden lisääntyvän Salon seudulla.