Tuttuakin tutumpaa, mutta miten oikeasti hoidetaan : Verenpaineasiakkaan lääkkeettömät hoitokäytännöt perusterveydenhuollossa
Siuko, Susanna (2014)
Siuko, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lääkkeettömän verenpaineasiakkaan hoitokäytäntöjä viidessä perusterveydenhuollon toimipisteessä Pirkanmaan alueella. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa, jota hyödyntämällä voidaan kehittää verenpaineasiakkaiden neuvontatyötä ja lisätä hoitajien tietoisuutta näyttöön perustuvien hoitosuositusten käytöstä ja hyödyllisyydestä. Hoitajien tietoisuutta lisäämällä edistetään myös Käypä hoito -suositusten käyttöä perusterveydenhuollossa.
Tutkimuksen aineisto (n=46) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella viiden Pirkanmaalla sijaitsevan perusterveydenhuollon toimipisteen henkilökunnalta. Vastausprosentti oli 48%. Vastausten analysoinnissa käytettiin e-lomake editoria ja exel- taulukkolaskentaa. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Lääkkeettömän verenpaineasiakkaan hoitokäytänteissä on edelleen kehitettävää. Vain noin puolessa kyselyyn vastanneista toimipisteistä hoitokäytännöt perustuivat Käypä hoito -suositukseen. Osassa toimipisteistä oli käytössä oma tai yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa laadittu ohjeistus. Vastanneista kaikki eivät olleet tietoisia siitä, mihin hoitosuositukseen annettu ohjaus pohjautuu. Kehitettäviä asioita oli myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Perehdytystä verenpaineasiakkaiden hoitokäytänteisiin ei useinkaan heille annettu ja vastaajilla oli tietämättömyyttä, kuuluuko hoitokäytänteistä kertominen perehdytykseen. Tutkimukseen vastanneet toivoivat koulutusta sekä keskustelua yhteisistä verenpaineasiakkaiden hoitokäytännöistä toimipisteiden sisällä. Myös verenpaineasiakkaiden kirjaamiskäytännöistä toivottiin yhteisiä linjauksia. Hoitajat toivoivat potilaskertomuksiin selkeästi kirjattuja hoitosuunnitelmia ja verenpaineen tavoitetasoja.
Tutkimuksen aineisto (n=46) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella viiden Pirkanmaalla sijaitsevan perusterveydenhuollon toimipisteen henkilökunnalta. Vastausprosentti oli 48%. Vastausten analysoinnissa käytettiin e-lomake editoria ja exel- taulukkolaskentaa. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Lääkkeettömän verenpaineasiakkaan hoitokäytänteissä on edelleen kehitettävää. Vain noin puolessa kyselyyn vastanneista toimipisteistä hoitokäytännöt perustuivat Käypä hoito -suositukseen. Osassa toimipisteistä oli käytössä oma tai yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa laadittu ohjeistus. Vastanneista kaikki eivät olleet tietoisia siitä, mihin hoitosuositukseen annettu ohjaus pohjautuu. Kehitettäviä asioita oli myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Perehdytystä verenpaineasiakkaiden hoitokäytänteisiin ei useinkaan heille annettu ja vastaajilla oli tietämättömyyttä, kuuluuko hoitokäytänteistä kertominen perehdytykseen. Tutkimukseen vastanneet toivoivat koulutusta sekä keskustelua yhteisistä verenpaineasiakkaiden hoitokäytännöistä toimipisteiden sisällä. Myös verenpaineasiakkaiden kirjaamiskäytännöistä toivottiin yhteisiä linjauksia. Hoitajat toivoivat potilaskertomuksiin selkeästi kirjattuja hoitosuunnitelmia ja verenpaineen tavoitetasoja.