Mäntsälän Palveluhakemiston käyttäjätutkimus
Stenström, Johanna (2014)
Stenström, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Mäntsälän Palveluhakemiston käyttäjätutkimus. Mäntsälän Palveluhakemisto on Mäntsälän Nuorkauppakamari ry:n julkaisema ja ylläpitämä hakemisto, joka sisältää alueen yritysten ja yhdistysten yhteystiedot, yritysmainoksia, kunnan palvelujen yhteystiedot, juna- ja linja-autoaikataulut, kartat, tietoja paikallisista nähtävyyksistä sekä tapahtumakalenterin. Palveluhakemisto ilmestyy kerran vuodessa ja se jaetaan veloituksetta jokaiseen mäntsäläläiseen kotitalouteen. Palveluhakemiston paperiversio on ilmestynyt 1980-luvulta lähtien ja sähköinen versio sen rinnalla vuodesta 2012 lähtien.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toiminut Mäntsälän Nuorkauppakamari ry halusi selvittää, mitä hyötyä Palveluhakemistosta on sen käyttäjille, eli paikallisille yksityishenkilöille ja hakemistossa mainostaneille yrityksille. Mäntsälän Nuorkauppakamari ry aikoo käyttää tutkimuksen tuloksia Palveluhakemiston kehittämiseen.
Tutkimuksessa suunniteltiin omat kyselyt molemmille kohderyhmille. Yksityishenkilöille jaettiin kyselylomakkeita Mäntsälän K-Citymarketissa sekä S-marketissa, ja yritykset haastateltiin puhelimitse.
Yksityishenkilöiden vastausten perusteella Palveluhakemiston paperiversio on tunnettu, sitä pidetään yleisesti ottaen hyödyllisenä ja sen julkaisua tulee jatkaa. Sähköinen versio ei ollut kovinkaan tunnettu, mutta sen olemassa olo koettiin positiivisena. Monet yritykset kokivat Palveluhakemiston hyvänä kanavana mainostaa itseään Mäntsälässä ja sen lähialueilla, vaikka jotkut kyseenalaistivatkin mainoksen kannattavuutta.
Yleisesti ottaen Mäntsälän Palveluhakemistolla on tutkimuksen perusteella käyttöä ja siitä on hyötyä niin yksityishenkilöille kuin yrityksille. Erityisesti vanhempia ihmisiä ajatellen paperiversion säilyttäminen koettiin erittäin tärkeäksi. Koska sähköistä versiota ei tällä hetkellä hyvin tunneta, on sen tunnettuuden lisääminen yksi päätehtävistä Palveluhakemiston kehittämisessä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toiminut Mäntsälän Nuorkauppakamari ry halusi selvittää, mitä hyötyä Palveluhakemistosta on sen käyttäjille, eli paikallisille yksityishenkilöille ja hakemistossa mainostaneille yrityksille. Mäntsälän Nuorkauppakamari ry aikoo käyttää tutkimuksen tuloksia Palveluhakemiston kehittämiseen.
Tutkimuksessa suunniteltiin omat kyselyt molemmille kohderyhmille. Yksityishenkilöille jaettiin kyselylomakkeita Mäntsälän K-Citymarketissa sekä S-marketissa, ja yritykset haastateltiin puhelimitse.
Yksityishenkilöiden vastausten perusteella Palveluhakemiston paperiversio on tunnettu, sitä pidetään yleisesti ottaen hyödyllisenä ja sen julkaisua tulee jatkaa. Sähköinen versio ei ollut kovinkaan tunnettu, mutta sen olemassa olo koettiin positiivisena. Monet yritykset kokivat Palveluhakemiston hyvänä kanavana mainostaa itseään Mäntsälässä ja sen lähialueilla, vaikka jotkut kyseenalaistivatkin mainoksen kannattavuutta.
Yleisesti ottaen Mäntsälän Palveluhakemistolla on tutkimuksen perusteella käyttöä ja siitä on hyötyä niin yksityishenkilöille kuin yrityksille. Erityisesti vanhempia ihmisiä ajatellen paperiversion säilyttäminen koettiin erittäin tärkeäksi. Koska sähköistä versiota ei tällä hetkellä hyvin tunneta, on sen tunnettuuden lisääminen yksi päätehtävistä Palveluhakemiston kehittämisessä tulevaisuudessa.