Suomi irlantilaisten silmin
Kara, Laura (2014)
Kara, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025579
Tiivistelmä
Irlantilaisten mielikuvia Suomesta on tutkittu aikaisemminkin, mutta kovin tuoreita tutkimuksia aiheesta ei löytynyt. Jotta Suomea matkakohteena osataan markkinoida Irlannissa houkuttelevalla tavalla, on tärkeää tietää minkälaisia asioita irlantilaiset toivovat matkoiltaan ja millaisena matkakohteena he mieltävät Suomen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten Suomeen saataisiin lisää irlantilaisia turisteja ja millainen on irlantilainen turisti. Lisäksi tutkittiin, millainen näkyvyys Suomella on matkakohteena Irlannin markkinoilla ja minkälaisia mielikuvia irlantilaisilla on Suomesta matkakohteena. Tutkimus oli rajattu vapaa-ajan matkustajiin. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Irlannin suurlähetystö. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena internet-pohjaista kyselylomaketta käyttäen ja vastauksia saatiin 17.
Tutkimuksen tulosten mukaan irlantilaiset mieltävät Suomen usein kylmäksi ja kalliiksi, mutta myös muun muassa turvalliseksi, mielenkiintoiseksi, moderniksi ja monipuoliseksi matkakohteeksi. Tutkittavat eivät kokeneet Suomen olevan erityisen vaikeasti saavutettavissa. Tutkimuksessa havaittiin, että irlantilaisten matkailusta Suomeen on tullut ympärivuotisempaa, eikä Suomi enää näyttäisi profiloituvan pelkästään talvimatkailukohteena. Suomen kesän tarjoamia matkailumahdollisuuksia tulisi silti tuoda Irlannissa esille, sillä kesäkuukaudet ovat maassa suosituinta loma-aikaa.
Irlantilaisten matkakohteen valintaan vaikuttavat tutkimuksen perusteella eniten internet ja perheen ja ystävien suositukset. Kohteen hintataso, kulttuuri ja turvallisuus ovat esimerkkejä asioista, jotka vaikuttavat irlantilaisten matkakohteen valintaan. Koska Suomi ei näytä olevan Irlannin markkinoilla kovin hyvin näkyvillä, tulisi markkinointia lisätä ja positiivisia mielikuvia vahvistaa, sillä matkustushalukkuutta Suomeen kuitenkin on.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten Suomeen saataisiin lisää irlantilaisia turisteja ja millainen on irlantilainen turisti. Lisäksi tutkittiin, millainen näkyvyys Suomella on matkakohteena Irlannin markkinoilla ja minkälaisia mielikuvia irlantilaisilla on Suomesta matkakohteena. Tutkimus oli rajattu vapaa-ajan matkustajiin. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Irlannin suurlähetystö. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena internet-pohjaista kyselylomaketta käyttäen ja vastauksia saatiin 17.
Tutkimuksen tulosten mukaan irlantilaiset mieltävät Suomen usein kylmäksi ja kalliiksi, mutta myös muun muassa turvalliseksi, mielenkiintoiseksi, moderniksi ja monipuoliseksi matkakohteeksi. Tutkittavat eivät kokeneet Suomen olevan erityisen vaikeasti saavutettavissa. Tutkimuksessa havaittiin, että irlantilaisten matkailusta Suomeen on tullut ympärivuotisempaa, eikä Suomi enää näyttäisi profiloituvan pelkästään talvimatkailukohteena. Suomen kesän tarjoamia matkailumahdollisuuksia tulisi silti tuoda Irlannissa esille, sillä kesäkuukaudet ovat maassa suosituinta loma-aikaa.
Irlantilaisten matkakohteen valintaan vaikuttavat tutkimuksen perusteella eniten internet ja perheen ja ystävien suositukset. Kohteen hintataso, kulttuuri ja turvallisuus ovat esimerkkejä asioista, jotka vaikuttavat irlantilaisten matkakohteen valintaan. Koska Suomi ei näytä olevan Irlannin markkinoilla kovin hyvin näkyvillä, tulisi markkinointia lisätä ja positiivisia mielikuvia vahvistaa, sillä matkustushalukkuutta Suomeen kuitenkin on.