Neuvottelukumppaneina arabit : Avain menestyksekkäisiin neuvotteluihin
Khan Niazi, Susanna (2014)
Khan Niazi, Susanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää millaisia mahdollisia vaikutuksia islamilla on suomalaisten sekä arabien välisiin liike-elämän neuvottelutilanteisiin. Tutkimus on rajattu koskemaan suomalaisia ja ainoastaan islamia uskontonaan harjoittavien Gulf Cooperation Council, eli GCC-maiden arabeja. Aihetta lähestytään nimenomaan suomalaisen liikemiehen- ja naisen näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Työssä käytetty empiirinen tutkimusmateriaali kerättiin erilaisten haastatteluiden muodossa, joihin osallistui kaiken kaikkiaan kolme henkilöä neljästätoista haastattelupyynnön saaneista. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä haastateltavien omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä islamin vaikutuksista erilaisiin neuvottelutilanteisiin, joidenka pohjalta voitaisiin luoda kuvaa islamin merkityksestä osana tämän päivän liikeneuvotteluja suomalaisten ja GCC-maiden arabien välillä. Kaikkia haastatteluihin osallistuneita henkilöitä yhdistää suomalaisuuden lisäksi myös useamman vuoden vankka kokemus GCC-maissa asumisesta sekä työskentelystä.
Työn tutkimustuloksissa osoitettiin, että islam ei vaikuta liiketoimintaan ainoastaan uskonnon, vaan myös kulttuurin muodossa. Tämä johtuu siitä, että vuosisatojen saatossa islamista on tullut merkittävä osa myös arabikulttuuria ja usein rajan veto niiden kahden välille onkin haastavaa. GCC-maissa toimittaessa on tärkeää huomata, että islamin vaikutukset ylettyvät syvälle, aina ihmisten toimintaa ohjaaviin arvoihin sekä uskomuksiin asti. Tämän lisäksi se tuo myös näkyvämpiä haasteita osaksi liike-elämän toimintoja esimerkiksi erilaisten rituaalien, kuten paaston ja rukoilun, sekä poikkeavan aikakäsityksen muodossa. Tästä huolimatta tutkimus kuitenkin osoittaa avoimuuden, hyväksynnän sekä joustavuuden tärkeyden osana pitkäaikaisten kansainvälisten liikesuhteiden luomista GCC-maissa.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Työssä käytetty empiirinen tutkimusmateriaali kerättiin erilaisten haastatteluiden muodossa, joihin osallistui kaiken kaikkiaan kolme henkilöä neljästätoista haastattelupyynnön saaneista. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä haastateltavien omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä islamin vaikutuksista erilaisiin neuvottelutilanteisiin, joidenka pohjalta voitaisiin luoda kuvaa islamin merkityksestä osana tämän päivän liikeneuvotteluja suomalaisten ja GCC-maiden arabien välillä. Kaikkia haastatteluihin osallistuneita henkilöitä yhdistää suomalaisuuden lisäksi myös useamman vuoden vankka kokemus GCC-maissa asumisesta sekä työskentelystä.
Työn tutkimustuloksissa osoitettiin, että islam ei vaikuta liiketoimintaan ainoastaan uskonnon, vaan myös kulttuurin muodossa. Tämä johtuu siitä, että vuosisatojen saatossa islamista on tullut merkittävä osa myös arabikulttuuria ja usein rajan veto niiden kahden välille onkin haastavaa. GCC-maissa toimittaessa on tärkeää huomata, että islamin vaikutukset ylettyvät syvälle, aina ihmisten toimintaa ohjaaviin arvoihin sekä uskomuksiin asti. Tämän lisäksi se tuo myös näkyvämpiä haasteita osaksi liike-elämän toimintoja esimerkiksi erilaisten rituaalien, kuten paaston ja rukoilun, sekä poikkeavan aikakäsityksen muodossa. Tästä huolimatta tutkimus kuitenkin osoittaa avoimuuden, hyväksynnän sekä joustavuuden tärkeyden osana pitkäaikaisten kansainvälisten liikesuhteiden luomista GCC-maissa.