Pienyrityksen osallistuminen kansainvälisille messuille
Kannisto, Kati (2014)
Kannisto, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pienyrityksen osallistuminen kansainvälisille messuille. Työn tarkoituksena oli luoda syvällinen ja kattava kuvaus pk-yrityksen kansainvälisestä messuosallistumisesta. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka aiheena oli case-yritys FP-Kotaja Oy:n osallistuminen Saksan Kölnissä 5.-9.10.2013 järjestettyihin Anuga-messuihin.
Opinnäytetyön teoriaosassa esitellään aihealueita, jotka liittyvät vahvasti case-yrityksen kansainväliseen messuosallistumiseen. Aihealueet on jaettu kolmeen pääaiheeseen, jotka ovat pk-yritykset, markkinointiviestintä ja messuosallistuminen. Aluksi perehdytään pk-yrityksiin ja erityisesti perheyrityksen tuomaan lisäarvoon. Lisäksi pohditaan kansainvälistymisen syitä ja haasteita. Seuraavaksi käsitellään markkinointiviestinnän merkitystä osana messuosallistumista. Tässä kappaleessa käydään läpi laajasti markkinointiviestinnän neljää eri osa-aluetta. Pääpaino työssä pysyy kuitenkin messuosallistumisessa. Messuosallistumisen eri osa-alueet käydään tarkkaan läpi aina suunnittelusta tulosten arviointiin. Työn mukana kulkee koko ajan myös case-yrityksen omat kokemukset messuosallistumisesta. Yrityskohtaiset kokemukset on pyritty sijoittamaan niihin liittyvien teoriaosien yhteyteen. Työn lopussa messutulokset kootaan yhteen ja niiden onnistuneisuutta ja siirrettävyyttä pohditaan.
Työssä käytettiin useita tapaustutkimukselle tyypillisiä tiedonkeruumenetelmiä, kuten haastatteluja, havainnointia, kirjallisia dokumentteja ja kuvatallenteita. Lisäksi työtä varten tutkittiin laajalti alan kirjallisuutta, joka selkeytti aihealueiden hahmottamista. Lähdekirjallisuuden avulla sain koottua teoriaosion ja yrityksen kokemukset toimivasti yhteen, luoden ehjän kokonaisuuden kansainvälisestä messuosallistumisesta. Opinnäytetyöraporttia voidaan jatkossa myös hyödyntää oppaana yritys- ja työelämässä. Työ tarjoaa kattavan teoriapaketin kansainvälisestä messuosallistumisesta ja samalla tarjoaa myös aitoja käytännön puolen kokemuksia.
Tapaustutkimuksen toteuttaminen kansainvälisestä messuosallistumisesta onnistui hyvin. Työhön on saatu kerättyä paljon informaatiota kattavan kuvauksen saamiseksi ilmiöstä lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi case-yrityksen omat kokemukset ovat täydentäneet työtäni onnistuneella tavalla. Työ on laaja kokonaisuus aidosta messukokemuksesta, jonka toivotaan kannustavan yrityksiä kansainvälistymiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa esitellään aihealueita, jotka liittyvät vahvasti case-yrityksen kansainväliseen messuosallistumiseen. Aihealueet on jaettu kolmeen pääaiheeseen, jotka ovat pk-yritykset, markkinointiviestintä ja messuosallistuminen. Aluksi perehdytään pk-yrityksiin ja erityisesti perheyrityksen tuomaan lisäarvoon. Lisäksi pohditaan kansainvälistymisen syitä ja haasteita. Seuraavaksi käsitellään markkinointiviestinnän merkitystä osana messuosallistumista. Tässä kappaleessa käydään läpi laajasti markkinointiviestinnän neljää eri osa-aluetta. Pääpaino työssä pysyy kuitenkin messuosallistumisessa. Messuosallistumisen eri osa-alueet käydään tarkkaan läpi aina suunnittelusta tulosten arviointiin. Työn mukana kulkee koko ajan myös case-yrityksen omat kokemukset messuosallistumisesta. Yrityskohtaiset kokemukset on pyritty sijoittamaan niihin liittyvien teoriaosien yhteyteen. Työn lopussa messutulokset kootaan yhteen ja niiden onnistuneisuutta ja siirrettävyyttä pohditaan.
Työssä käytettiin useita tapaustutkimukselle tyypillisiä tiedonkeruumenetelmiä, kuten haastatteluja, havainnointia, kirjallisia dokumentteja ja kuvatallenteita. Lisäksi työtä varten tutkittiin laajalti alan kirjallisuutta, joka selkeytti aihealueiden hahmottamista. Lähdekirjallisuuden avulla sain koottua teoriaosion ja yrityksen kokemukset toimivasti yhteen, luoden ehjän kokonaisuuden kansainvälisestä messuosallistumisesta. Opinnäytetyöraporttia voidaan jatkossa myös hyödyntää oppaana yritys- ja työelämässä. Työ tarjoaa kattavan teoriapaketin kansainvälisestä messuosallistumisesta ja samalla tarjoaa myös aitoja käytännön puolen kokemuksia.
Tapaustutkimuksen toteuttaminen kansainvälisestä messuosallistumisesta onnistui hyvin. Työhön on saatu kerättyä paljon informaatiota kattavan kuvauksen saamiseksi ilmiöstä lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi case-yrityksen omat kokemukset ovat täydentäneet työtäni onnistuneella tavalla. Työ on laaja kokonaisuus aidosta messukokemuksesta, jonka toivotaan kannustavan yrityksiä kansainvälistymiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.