Kinetic Cabin - tuki- ja liikuntaelinoireet ja kehonhallinnan harjoittelu lentoyhtiö Blue1:n matkustamotyössä
Haikonen, Jaana (2014)
Haikonen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295329
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin lentoyhtiö Blue1:n matkustamohenkilökunnan tuki- ja liikuntaelinvaivojen (tule-vaivojen) kartoittamiseksi ja kehonhallintaharjoittelun vaikutusten selvittämiseksi sekä optimaalisten työskentelytapojen kehittämiseksi. Aihetta on aikaisemmin selvittänyt Metsävuori (2009) opinnäytetyössään, jossa todettiin, että kehitetty vartalonhallintakonsepti ja kuntoutusmalli antoivat rohkaisevat tulokset, mutta aihe vaatii jatko-tutkimuksia ja testausta. Tähän aiheeseen oma opinnäytetyöni toteutettiin ja jatkotutkimuksella pyrittiin paitsi varmistamaan kehonhallintaharjoittelun myönteiset vaikutukset matkustamotyöntekoon, myös vielä testaamaan toimivatko tutkimusasettelu ja kuntoutusmalli eri lentoyhtiön ja aikaisemmasta poikkeavan otoksen kohdalla.
Matkustamohenkilökunnan tuki- ja liikuntaelinoireilua kartoitettiin kyselylomakkeella. Kehonhallinnan vaikutuksia tule-oireisiin ja työhyvinvointiin tutkittiin interventiossa, jonka tarkoituksena oli opettaa matkustamotyöntekijöille kehonhallintaa ja tukea optimaalisten työasentojen löytymistä. Tavoitteena oli oireiden hallinta sekä niiden ennaltaehkäisy kehonhallintaharjoittelun avulla. Kehonhallintainterventio oli niin sanottu kokeellinen yksittäistapaustutkimus, koska haluttiin selvittää valittujen menetelmien vaikutuksia yksilötasolla tietyn ajan kuluessa. Alku- ja loppumittaukset toteutettiin systemaattisena havainnointina. Tulokset käsiteltiin ja analysoitiin tilastollisesti ja kuvailemalla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että matkustamohenkilökunnalla on usein tule-oireita useammalla kuin yhdellä kehonalueella ja oireet näyttävät lisääntyvän työssä aloittamisen jälkeen. Kehonhallinta lisääntyi ja oireet vähenivät tilastollisesti merkitsevästi niska-hartia- ja selän alueella. Osallistujat arvioivat myös hallitsevansa kehon kuormittumista paremmin intervention jälkeen kuin ennen sitä. Voidaan päätellä, että tämän tyyppinen kehonhallintaharjoittelu ja työtapojen ohjaus vähentävät tuki- ja liikuntaelinoireita ainakin niska-hartia-seudulla ja selässä antamalla työkaluja fyysisen oireilun hallintaan. Oman kehon, ryhdin ja työtapojen tiedostaminen siis vähentävät tuki- ja liikuntaelinoireita kehonhallinnan kautta.
Matkustamohenkilökunnan tuki- ja liikuntaelinoireilua kartoitettiin kyselylomakkeella. Kehonhallinnan vaikutuksia tule-oireisiin ja työhyvinvointiin tutkittiin interventiossa, jonka tarkoituksena oli opettaa matkustamotyöntekijöille kehonhallintaa ja tukea optimaalisten työasentojen löytymistä. Tavoitteena oli oireiden hallinta sekä niiden ennaltaehkäisy kehonhallintaharjoittelun avulla. Kehonhallintainterventio oli niin sanottu kokeellinen yksittäistapaustutkimus, koska haluttiin selvittää valittujen menetelmien vaikutuksia yksilötasolla tietyn ajan kuluessa. Alku- ja loppumittaukset toteutettiin systemaattisena havainnointina. Tulokset käsiteltiin ja analysoitiin tilastollisesti ja kuvailemalla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että matkustamohenkilökunnalla on usein tule-oireita useammalla kuin yhdellä kehonalueella ja oireet näyttävät lisääntyvän työssä aloittamisen jälkeen. Kehonhallinta lisääntyi ja oireet vähenivät tilastollisesti merkitsevästi niska-hartia- ja selän alueella. Osallistujat arvioivat myös hallitsevansa kehon kuormittumista paremmin intervention jälkeen kuin ennen sitä. Voidaan päätellä, että tämän tyyppinen kehonhallintaharjoittelu ja työtapojen ohjaus vähentävät tuki- ja liikuntaelinoireita ainakin niska-hartia-seudulla ja selässä antamalla työkaluja fyysisen oireilun hallintaan. Oman kehon, ryhdin ja työtapojen tiedostaminen siis vähentävät tuki- ja liikuntaelinoireita kehonhallinnan kautta.