Näytelmä päihdevalistuksen keinona : nuorten ajatuksia ”Saa olla selvänä”-esityksen käsittelytunnilta
Kapanen, Krisli; Ylitalo, Maarit (2014)
Kapanen, Krisli
Ylitalo, Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285180
Tiivistelmä
Päihdevalistus on tärkeä osa nuorten kasvatusta ja opetusta. Päihteiden käyttö nuorten keskuudessa on vähentynyt 2000-luvulla koko ajan. Nuorten parissa tehtävää ehkäisevää päihdetyötä on tästä huolimatta jatkettava, jotta myönteinen kehitys säilyy ja kattaa myöhemmätkin ikäluokat.
Opinnäytetyö on osa MIMO- hanketta. Moving in, Moving on - hanke on Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemian koordinoima yhteistyöhanke. Hankkeen päätavoitteena oli soveltaa taidelähtöisiä menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyön käyttöön. Hanketta toteutettiin yhteistyössä nuorten, opettajien, nuoriso- ja sosiaalialan työntekijöiden sekä taiteilijoiden kanssa. ”Saa olla selvänä” -tapahtumassa Taideakatemian ja terveysalan opiskelijat esittivät 7.-luokkalaisille näytelmiä, joiden tarkoituksena oli tarjota oppilaille mahdollisuus käsitellä alkoholin käyttöön liittyviä kysymyksiä. Jokaisen esityksen jälkeen oli yhden tunnin mittainen esityksen käsittelytunti, jossa käytiin läpi esityksen herättämiä ajatuksia ja tunteita sekä pohdittiin päihteiden käyttöä yleensä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja pitää Laurin koulun 7 E -luokan oppilaille ”Saa olla selvänä”-esityksen jälkeinen näytelmän käsittelytunti. Opinnäytetyön tavoitteena on koota nuorten mielipiteitä käsittelytunnin hyödyllisyydestä sekä taidelähtöisen päihdevalistuksen tehokkuudesta valistuskeinona.
Käsittelytunti pidettiin 7E- luokalle, jossa oli 15 opiskelijaa. Tunnilla pyrittiin eri menetelmiä käyttäen saamaan nuorten mielipiteitä esille esityksestä, päihteistä ja käsittelytunnista. Suurin osa nuorista oli sitä mieltä, että esitys oli mielenkiintoinen, ja sitä jaksoi seurata alusta loppuun. Nuorista 12 oli sitä mieltä, että he saivat näytelmän ja käsittelytunnin avulla riittävästi tietoa päihteistä ja niiden haitoista. Nuorista 11 vastasi, että päihteiden aiheuttamista sairauksista tulisi kertoa enemmän. Vastausten mukaan yhdenkään nuoren mielestä päihdevalistus ei ole turhaa. Jokainen nuorista koki, että näytelmä on hyvä valistuskeino.
Käsittelytunnin pohjalta voidaan päätellä, että nuoret kokivat näytelmän mieluisaksi päihdevalistuksen keinoksi. Myös näytelmän jälkeinen käsittelytunti koettiin hyödylliseksi. Tulevaisuudessa voisi selvittää oliko näytelmästä ja sen jälkeisestä käsittelytunnista vaikutuksia päihdekäyttäytymiseen.
Opinnäytetyö on osa MIMO- hanketta. Moving in, Moving on - hanke on Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemian koordinoima yhteistyöhanke. Hankkeen päätavoitteena oli soveltaa taidelähtöisiä menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyön käyttöön. Hanketta toteutettiin yhteistyössä nuorten, opettajien, nuoriso- ja sosiaalialan työntekijöiden sekä taiteilijoiden kanssa. ”Saa olla selvänä” -tapahtumassa Taideakatemian ja terveysalan opiskelijat esittivät 7.-luokkalaisille näytelmiä, joiden tarkoituksena oli tarjota oppilaille mahdollisuus käsitellä alkoholin käyttöön liittyviä kysymyksiä. Jokaisen esityksen jälkeen oli yhden tunnin mittainen esityksen käsittelytunti, jossa käytiin läpi esityksen herättämiä ajatuksia ja tunteita sekä pohdittiin päihteiden käyttöä yleensä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja pitää Laurin koulun 7 E -luokan oppilaille ”Saa olla selvänä”-esityksen jälkeinen näytelmän käsittelytunti. Opinnäytetyön tavoitteena on koota nuorten mielipiteitä käsittelytunnin hyödyllisyydestä sekä taidelähtöisen päihdevalistuksen tehokkuudesta valistuskeinona.
Käsittelytunti pidettiin 7E- luokalle, jossa oli 15 opiskelijaa. Tunnilla pyrittiin eri menetelmiä käyttäen saamaan nuorten mielipiteitä esille esityksestä, päihteistä ja käsittelytunnista. Suurin osa nuorista oli sitä mieltä, että esitys oli mielenkiintoinen, ja sitä jaksoi seurata alusta loppuun. Nuorista 12 oli sitä mieltä, että he saivat näytelmän ja käsittelytunnin avulla riittävästi tietoa päihteistä ja niiden haitoista. Nuorista 11 vastasi, että päihteiden aiheuttamista sairauksista tulisi kertoa enemmän. Vastausten mukaan yhdenkään nuoren mielestä päihdevalistus ei ole turhaa. Jokainen nuorista koki, että näytelmä on hyvä valistuskeino.
Käsittelytunnin pohjalta voidaan päätellä, että nuoret kokivat näytelmän mieluisaksi päihdevalistuksen keinoksi. Myös näytelmän jälkeinen käsittelytunti koettiin hyödylliseksi. Tulevaisuudessa voisi selvittää oliko näytelmästä ja sen jälkeisestä käsittelytunnista vaikutuksia päihdekäyttäytymiseen.