Verkkokaupan laajentaminen Venäjälle : case: Yritys X
Uusitalo, Teemu (2014)
Uusitalo, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254963
Tiivistelmä
Kotimaisten markkinoiden käydessä pieniksi on aika alkaa etsiä uusia markkinoita liiketoiminnan kasvattamiseksi. Tämä opinnäytetyö on tehty vastaavassa tilanteessa olevan yrityksen tarpeisiin. Case-yritys on suomalainen vaatekauppa Yritys X, joka pyrkii kansainvälistymään laajentamalla toimintaansa Venäjän verkkomarkkinoille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa case-yritykselle tarvittavat suuntaviivat kansainvälistymisprosessia varten.
Opinnäytetyön rakenne seuraa tiiviisti kansainvälisten markkinointisuunnitelmien yleistä teoreettista viitekehystä. Teoriaosuuden voi jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisessä tutkitaan teoriaa case-yrityksen kansainvälisen operaatiomuodon valinnan taustalla, ja toisessa tehdään kohdemarkkina-analyysi Venäjästä. Empiirisessä osuudessa arvioidaan case-yrityksen kansainvälistä kilpailukykyä, ja esitellään kansainvälinen markkinointisuunnitelma case-yritystä varten.
Tärkeintä uudelle markkina-alueelle laajentuessa on sovittaa yrityksen toiminta vastaamaan paremmin uuden markkina-alueen eli tässä tapauksessa Venäjän asettamiin haasteisiin. Tämä edellyttää verkkokaupan kääntämistä venäjäksi ja toimitus- ja maksutapojen sekä toimitusehtojen muuttamista. Ratkaisuna verkkokaupan logistisiin ongelmiin kirjoittaja ehdottaa joko ammattimaisten logistiikkayritysten palveluiden hyödyntämistä tai yhteistyön tekemistä sellaisen suomalaisen yrityksen kanssa, jolla on jo liiketoimintaa ja toimiva jakelujärjestelmä Venäjällä, ja jota case-yritys voisi hyödyntää omassa toiminnassaan soveltuvaa kompensaatiota vastaan. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään vastaukset case-yrityksen kansainvälistymiseen liittyviin juridisiin kysymyksiin.
Opinnäytetyön rakenne seuraa tiiviisti kansainvälisten markkinointisuunnitelmien yleistä teoreettista viitekehystä. Teoriaosuuden voi jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisessä tutkitaan teoriaa case-yrityksen kansainvälisen operaatiomuodon valinnan taustalla, ja toisessa tehdään kohdemarkkina-analyysi Venäjästä. Empiirisessä osuudessa arvioidaan case-yrityksen kansainvälistä kilpailukykyä, ja esitellään kansainvälinen markkinointisuunnitelma case-yritystä varten.
Tärkeintä uudelle markkina-alueelle laajentuessa on sovittaa yrityksen toiminta vastaamaan paremmin uuden markkina-alueen eli tässä tapauksessa Venäjän asettamiin haasteisiin. Tämä edellyttää verkkokaupan kääntämistä venäjäksi ja toimitus- ja maksutapojen sekä toimitusehtojen muuttamista. Ratkaisuna verkkokaupan logistisiin ongelmiin kirjoittaja ehdottaa joko ammattimaisten logistiikkayritysten palveluiden hyödyntämistä tai yhteistyön tekemistä sellaisen suomalaisen yrityksen kanssa, jolla on jo liiketoimintaa ja toimiva jakelujärjestelmä Venäjällä, ja jota case-yritys voisi hyödyntää omassa toiminnassaan soveltuvaa kompensaatiota vastaan. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään vastaukset case-yrityksen kansainvälistymiseen liittyviin juridisiin kysymyksiin.