Torres -viinibaarin ja -tastingin suunnittelu ja markkinointi
Sipinen, Sofia; Hyötyläinen, Kaisa (2014)
Sipinen, Sofia
Hyötyläinen, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa uudenlainen palvelukonsepti Konsertti- ja kong-ressitalo Mikaeliin. Ravintola Mikaeliin suunniteltiin Torres-viinibaari, koska toimeksiantaja Oxa-Ravintolat Oy:n tavoitteena oli kasvattaa viininmyyntiä. Torres on espanjalainen viininvalmistaja. Toimeksiantaja Oxa-Ravintolat Oy on mikkeliläinen osakeyhtiö.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin valmiita do-kumentteja, avointa haastattelua, havainnointia ja kyselyä. SWOT-analyysia hyödynnetään viinibaarin arvioinnissa.
Opinnäytetyössä käsitellään viinin viljelyä ja valmistusta, suomalaisten viininkulutusta, Torres-viinitilan historiaa ja tuotteita sekä Torres-viinibaarin suunnittelua ja toteutusta. Merkittävä osa opinnäytetyötä on viinibaarin markkinointi. Opinnäytetyössä suunnitellaan Oxa-Ravintolat Oy:n omistamaan Ravintola Pruuviin viinitasting, jossa hyödynnetään Torres-viinibaarin viinejä. Torres-viinitastingin yhteydessä käsitellään yleisesti viinin maistamista.
Torres-viinibaarin avajaiset pidettiin Ravintola Mikaelissa 16.1.2014. Avajaisten yhteydessä järjestettiin asiakaskysely viinibaarista. Asiakaskyselyn tulokset olivat positiivisia. Viinibaarin myötä viininmyynti kasvoi avajaisiltana 40 % verrattuna vastaavan kokoisiin tapahtumiin edellisvuonna.
Torres-viinibaari oli onnistunut palvelukonsepti ja se on käytössä tulevissa isoissa tapahtumissa. Todellinen viininmyynnin kasvu selviää vasta vuoden 2014 lopussa. Ravintola Pruuvin viinitasting-konsepti jää Oxa-Ravintoloiden toteutettavaksi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin valmiita do-kumentteja, avointa haastattelua, havainnointia ja kyselyä. SWOT-analyysia hyödynnetään viinibaarin arvioinnissa.
Opinnäytetyössä käsitellään viinin viljelyä ja valmistusta, suomalaisten viininkulutusta, Torres-viinitilan historiaa ja tuotteita sekä Torres-viinibaarin suunnittelua ja toteutusta. Merkittävä osa opinnäytetyötä on viinibaarin markkinointi. Opinnäytetyössä suunnitellaan Oxa-Ravintolat Oy:n omistamaan Ravintola Pruuviin viinitasting, jossa hyödynnetään Torres-viinibaarin viinejä. Torres-viinitastingin yhteydessä käsitellään yleisesti viinin maistamista.
Torres-viinibaarin avajaiset pidettiin Ravintola Mikaelissa 16.1.2014. Avajaisten yhteydessä järjestettiin asiakaskysely viinibaarista. Asiakaskyselyn tulokset olivat positiivisia. Viinibaarin myötä viininmyynti kasvoi avajaisiltana 40 % verrattuna vastaavan kokoisiin tapahtumiin edellisvuonna.
Torres-viinibaari oli onnistunut palvelukonsepti ja se on käytössä tulevissa isoissa tapahtumissa. Todellinen viininmyynnin kasvu selviää vasta vuoden 2014 lopussa. Ravintola Pruuvin viinitasting-konsepti jää Oxa-Ravintoloiden toteutettavaksi tulevaisuudessa.