Vanhempien toimintaterapiaan sitoutumiseen vaikuttavat tekijät
Kosonen, Johanna (2014)
Kosonen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094087
Tiivistelmä
Suomalainen lasten toimintaterapiaan erikoistunut yritys haluaisi vanhempia enemmän mukaan kuntoutusprosessiin. Yrityksen asiakkaat tulevat yleisesti toimintaterapiaan kunnan tai lääkärin lähetteellä ja lapsilla on usein neurologisia haasteita. Perheiden arkipäivistä löytyy erilaisia tekijöitä, joiden avulla vanhemmat sitoutuvat paremmin lapsensa toimintaterapiaan. Nämä tekijät ovat vanhemman itsestä huolehtiminen, vanhemman sosiaalinen kanssakäyminen, päivittäiset toiminnat perheessä, perheen arjen hallinta ja kokemukset toimintaterapiasta. Nämä tekijät voivat myös haitata vanhempien osallistumista lapsen kuntoutukseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka kuvaa näitä vanhempien arjessa vaikuttavia tekijöitä. Aikaisempien tutkimusten pohjalta löytyy viisi teema-aluetta, jotka muodostavat edellä mainitut päätekijät opinnäytetyössä. Tutkimusaineisto on kerätty kyseisen yrityksen asiakkaiden vanhempia haastattelemalla. Tässä tutkimuksessa tiedonantajina on kolme äitiä. Nämä kolme äitiä kertovat kokemuksistaan heidän perheensä arjesta teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun tulokset on luokiteltu käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Kolmen äidin kertomuksista löytyy tekijöitä, jotka sitouttavat heitä lapsen toimintaterapiaan. Nämä tekijät muodostavat dynaamisen kehän vanhempien arjessa. Näistä tekijöistä voi löytää myös perhettä haittaavia asioita. Lasten toimintaterapiassa, suurin tekijä on lapsen haasteiden näkyvyys vanhemmalle. Lapsen haasteita on vaikea havaita. Vanhempien voi olla myös vaikea nähdä terapeuttisia elementtejä toimintaterapeutin ja lapsen tekemässä toiminnassa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka kuvaa näitä vanhempien arjessa vaikuttavia tekijöitä. Aikaisempien tutkimusten pohjalta löytyy viisi teema-aluetta, jotka muodostavat edellä mainitut päätekijät opinnäytetyössä. Tutkimusaineisto on kerätty kyseisen yrityksen asiakkaiden vanhempia haastattelemalla. Tässä tutkimuksessa tiedonantajina on kolme äitiä. Nämä kolme äitiä kertovat kokemuksistaan heidän perheensä arjesta teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun tulokset on luokiteltu käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Kolmen äidin kertomuksista löytyy tekijöitä, jotka sitouttavat heitä lapsen toimintaterapiaan. Nämä tekijät muodostavat dynaamisen kehän vanhempien arjessa. Näistä tekijöistä voi löytää myös perhettä haittaavia asioita. Lasten toimintaterapiassa, suurin tekijä on lapsen haasteiden näkyvyys vanhemmalle. Lapsen haasteita on vaikea havaita. Vanhempien voi olla myös vaikea nähdä terapeuttisia elementtejä toimintaterapeutin ja lapsen tekemässä toiminnassa.