Opiskelijan stressinhallinta lukiossa - Opaslehtinen lukiolaisille
Rouvinen, Tatu; Rouvinen, Elina (2014)
Rouvinen, Tatu
Rouvinen, Elina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094078
Tiivistelmä
Stressi on aihe, joka koskettaa jollakin tasolla kaikkia. Se tulisi ottaa vakavasti, sillä pitkittyneen stressin on todettu vaikuttavan haitallisesti terveyteen ja hyvinvointiin. Stressi on kuitenkin myös motivoiva prosessi, joka saa aikaan toimintaa, ja jos stressi on oikeassa suhteessa tehtävän vaati-vuuteen, se mahdollistaa huippusuorituksen. Lukiolaiset elävät merkittävän muutosvaiheen kes-kellä, he käyvät läpi aikuistumis- ja itsenäistymisprosessia samalla kun suorittavat tutkintoon täh-tääviä opintoja. Kehitysvaiheesta johtuvien muutosten vuoksi nuoren kokemat ulkoiset muutok-set voivat tuntua kohtuuttoman vaikeilta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa stressistä, stressin ehkäisystä ja hallinnasta lukiolai-sille. Tehtävänä oli opaslehtisen tuottaminen Joensuussa sijaitsevan lukion käyttöön. Opinnäyte-työ toteutettiin toiminnallisena, ja toimeksianto tuli Joensuun kaupungilta. Opaslehtinen toteutet-tiin mustavalkopohjalle, mutta sitä voi tulostaa myös värillisille papereille. Opaslehtisen toteu-timme kokonaan itse, ja sen sisältö painottui stressin oireisiin ja tunnistamiseen, stressin mahdol-lisiin aiheuttajiin sekä stressinhallintaan. Toimeksiantajalla on lupa päivittää opaslehtistä ja jakaa sitä.
Opaslehtisestä kysyttiin palautetta yhdeltä lukion ryhmältä. Palautteen perusteella opaslehtinen koettiin hyväksi muodoksi jakaa tietoa stressistä ja stressinhallintakeinoista. Opaslehtisen olisi kuitenkin voinut paremmin kohdentaa lukiolaisille. Jatkokehittämisideana opaslehtinen voitaisiin muuttaa sähköiseen muotoon ja lukiolaisille voisi järjestää stressinhallintaan liittyviä teemapäiviä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa stressistä, stressin ehkäisystä ja hallinnasta lukiolai-sille. Tehtävänä oli opaslehtisen tuottaminen Joensuussa sijaitsevan lukion käyttöön. Opinnäyte-työ toteutettiin toiminnallisena, ja toimeksianto tuli Joensuun kaupungilta. Opaslehtinen toteutet-tiin mustavalkopohjalle, mutta sitä voi tulostaa myös värillisille papereille. Opaslehtisen toteu-timme kokonaan itse, ja sen sisältö painottui stressin oireisiin ja tunnistamiseen, stressin mahdol-lisiin aiheuttajiin sekä stressinhallintaan. Toimeksiantajalla on lupa päivittää opaslehtistä ja jakaa sitä.
Opaslehtisestä kysyttiin palautetta yhdeltä lukion ryhmältä. Palautteen perusteella opaslehtinen koettiin hyväksi muodoksi jakaa tietoa stressistä ja stressinhallintakeinoista. Opaslehtisen olisi kuitenkin voinut paremmin kohdentaa lukiolaisille. Jatkokehittämisideana opaslehtinen voitaisiin muuttaa sähköiseen muotoon ja lukiolaisille voisi järjestää stressinhallintaan liittyviä teemapäiviä.