Uskottavan dekkaripäähenkilön dramaturgia - Matti Yrjänä Joensuun Timo Harjunpää -hahmoa hyödyntäen
Mutanen, Niina; Karhapää, Noora (2014)
Mutanen, Niina
Karhapää, Noora
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243443
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii dramaturgisia elementtejä, jotka luovat audiovisuaalisten teosten henkilöhahmojen uskottavuutta. Keskitymme tutkimaan päähenkilöä rikosgenressä. Esimerkkiteoksina käytämme Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää -dekkarikirjasarjaan perustuvaa minitelevisiosarjaa Harjunpää ja ahdistelija (Lindman, 1984) sekä Harjunpää ja pahan pappi -elokuvaa (Saarela, 2010).
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivisia menetelmiä. Työmme aloitimme perehtymällä teoksiin, jotka käsittelevät henkilöhahmon kehittämistä, väkivaltaa viihteenä sekä jo olemassa olevia analyysejä Timo Harjunpään hahmosta. Opinnäytetyötä varten työs-timme audiovisuaalisista teoksista kohtausluettelon ja neljä käsikirjoitusta, joiden tarkoi-tuksena on havainnollistaa teosten sisältöä. Työstimme Timo Harjunpäästä analyysin, jota käsikirjoittajat voivat hyödyntää tulevaisuudessa esimerkkinä uskottavasta henkilö-hahmosta suomalaisessa rikosgenressä.
Henkilöhahmon käsikirjoittamisesta on olemassa vähän tutkimusmateriaalia. Tuloksissa korostuivat henkilöhahmon pohjatyön tärkeys ja teosten hahmokeskeisyys.
Opinnäytetyö tutkii dramaturgisia elementtejä, jotka luovat audiovisuaalisten teosten henkilöhahmojen uskottavuutta. Keskitymme tutkimaan päähenkilöä rikosgenressä. Esimerkkiteoksina käytämme Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää -dekkarikirjasarjaan perustuvaa minitelevisiosarjaa Harjunpää ja ahdistelija (Lindman, 1984) sekä Harjunpää ja pahan pappi -elokuvaa (Saarela, 2010).
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivisia menetelmiä. Työmme aloitimme perehtymällä teoksiin, jotka käsittelevät henkilöhahmon kehittämistä, väkivaltaa viihteenä sekä jo olemassa olevia analyysejä Timo Harjunpään hahmosta. Opinnäytetyötä varten työs-timme audiovisuaalisista teoksista kohtausluettelon ja neljä käsikirjoitusta, joiden tarkoi-tuksena on havainnollistaa teosten sisältöä. Työstimme Timo Harjunpäästä analyysin, jota käsikirjoittajat voivat hyödyntää tulevaisuudessa esimerkkinä uskottavasta henkilö-hahmosta suomalaisessa rikosgenressä.
Henkilöhahmon käsikirjoittamisesta on olemassa vähän tutkimusmateriaalia. Tuloksissa korostuivat henkilöhahmon pohjatyön tärkeys ja teosten hahmokeskeisyys.