Lasten kokemuksia osallisuudesta sekä vaikuttamismahdollisuuksista päiväkodin arjessa
Manninen, Katri; Nummela, Tiuku (2014)
Manninen, Katri
Nummela, Tiuku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102977
Tiivistelmä
Oikeus osallisuuteen on yksi YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen perusoikeuksista. Lasten osallisuus on yleisestikin asia johon pyritään panostamaan nyky-yhteiskunnassa yhä enemmän. Opinnäytetyömme avulla halusimme selvittää kuinka lasten osallisuus toteutuu käytännössä. Opinnäytetyömme tavoite oli selvittää lasten kokemuksia osallisuudestaan sekä vaikuttamismahdollisuuksistaan päiväkodin arjessa. Toteutimme opinnäytetyömme tiedonkeruun erään helsinkiläisen päiväkodin 3-5 –vuotiaiden lasten ryhmässä, joista siihen osallistui yhdeksän 5-vuotiasta lasta. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet haas-tatteluja. Haastattelut toteutimme lapsille pareittain leikin ohessa. Halusimme saada lasten oman äänen kuuluviin heitä itseään koskevassa asiassa ja siksi päädyimme keräämään aineistoa lapsilta itseltään. Tuloksista käy ilmi, että lapset saavat useimmiten vaikuttaa yksinkertaisiin asioihin, kuten leikkimiseen; missä ja millä leikkivät ja kenen kanssa leikkivät. Lasten vastauksista kävi ilmi, että monista asioista päättävät kuitenkin aikuiset eli päiväkodin työntekijät. Lasten ker-toman mukaan he päättävät ruokailupaikat, nukkumapaikat sekä päivän rytmin; milloin tehdään mitäkin. Joskus aikuiset jopa määräävät mitä leikitään ja kenen kanssa. Haastatte-luissa lapset kertoivat kuinka haluaisivat aina itse valita leikkikaverin ja päästä vaikuttaa enemmän heitä itseään koskeviin asioihin, kuten siihen, mitä leluja päiväkotiin hankitaan. Lasten kokemukset osallisuudestaan sekä vaikuttamismahdollisuuksistaan vaihtelivat osat-tomuudesta osallisuuteen riippuen siitä, minkälaisista asioista oli kyse. Teoreettisena viite-kehyksenä käytimme muun muassa Leena Turjan teoriaa lasten osallisuuden moniulottei-suudesta, johon vertasimme opinnäytetyömme tuloksia. Johtopäätöksenä voimme sanoa, että lasten vastauksien perusteella ei voi sanoa kaikkien osallisuuden tasojen toteutuvan päiväkodissa.