Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinoiden asiakastyytyväisyys- ja vaikuttavuustutkimus
Mäkinen, Sari (2014)
Mäkinen, Sari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402212532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402212532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää seurantatutkimuksen avulla Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinoiden osallistujien, ostajien ja myyjien nykytilanne ja ennakko-odotukset tapahtumaa kohtaan, tyytyväisyys heti tapahtuman jälkeen ja tilanne kahden – kolmen kuukauden kuluttua tapahtumasta.
Opinnäytetyön johdannossa tarkastellaan yrityksen omistajanvaihdoksen tärkeyttä ja ajankohtaisuutta, tuodaan esille alan tärkeimpien tutkimusten tuloksia sekä esitellään kohdeorganisaatio. Keskeisimmät käsitteet määritellään myös johdanto-osassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä luvussa kaksi syvennetään käsitteiden merkityksiä ja käydään läpi alan aiemmassa kirjallisuudessa kirjoitettuja omistajanvaihdokseen ja yrityskauppaan liittyviä keskeisiä asioita, joista nousi esille ajankohdalle tyypillinen huoli, mistä löytää jatkaja tai ostaja yritykselle. Liiketoiminnan kehittäminen omistajanvaihdoksen jälkeen on merkittävässä asemassa alan tutkimuksissa ja kirjallisuudessa.
Asiakastyytyväisyystutkimusosiossa selvennetään tutkimuksen teknistä toteuttamistapaa. Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisena kyselytutkimuksena ennen Yritysmarkkinat – tapahtumaa, välittömästi tapahtuman jälkeen ja kolme kuukautta tapahtumasta. Tutkimus tehtiin sähköisesti, jonka lisäksi ensimmäinen kyselylomake jaettiin tapahtumassa vastattavaksi niille, jotka eivät sähköiseen kyselyyn vastanneet. Kolmannessa luvussa esitellään saadut tutkimustulokset, joita tekstin tueksi havainnollistetaan kuvioin ja taulukoin.
Johtopäätöksissä ja kehittämisehdotuksissa tuodaan esille tutkimuksen myötä tärkeimmiksi nousseet asiat ja kehittämisehdotukset. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat markkinointi ja asiantuntijapalveluiden tarjoaminen yrityskauppoihin liittyvien asioiden tiimoilta kuten rahoitus ja arvonmääritys.
Opinnäytetyön johdannossa tarkastellaan yrityksen omistajanvaihdoksen tärkeyttä ja ajankohtaisuutta, tuodaan esille alan tärkeimpien tutkimusten tuloksia sekä esitellään kohdeorganisaatio. Keskeisimmät käsitteet määritellään myös johdanto-osassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä luvussa kaksi syvennetään käsitteiden merkityksiä ja käydään läpi alan aiemmassa kirjallisuudessa kirjoitettuja omistajanvaihdokseen ja yrityskauppaan liittyviä keskeisiä asioita, joista nousi esille ajankohdalle tyypillinen huoli, mistä löytää jatkaja tai ostaja yritykselle. Liiketoiminnan kehittäminen omistajanvaihdoksen jälkeen on merkittävässä asemassa alan tutkimuksissa ja kirjallisuudessa.
Asiakastyytyväisyystutkimusosiossa selvennetään tutkimuksen teknistä toteuttamistapaa. Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisena kyselytutkimuksena ennen Yritysmarkkinat – tapahtumaa, välittömästi tapahtuman jälkeen ja kolme kuukautta tapahtumasta. Tutkimus tehtiin sähköisesti, jonka lisäksi ensimmäinen kyselylomake jaettiin tapahtumassa vastattavaksi niille, jotka eivät sähköiseen kyselyyn vastanneet. Kolmannessa luvussa esitellään saadut tutkimustulokset, joita tekstin tueksi havainnollistetaan kuvioin ja taulukoin.
Johtopäätöksissä ja kehittämisehdotuksissa tuodaan esille tutkimuksen myötä tärkeimmiksi nousseet asiat ja kehittämisehdotukset. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat markkinointi ja asiantuntijapalveluiden tarjoaminen yrityskauppoihin liittyvien asioiden tiimoilta kuten rahoitus ja arvonmääritys.