Reklamaatiohallinnan kehittäminen : Asunnon ostajan ja urakoitsijan väliset reklamaatiot
Heikkinen, Eemeli (2014)
Heikkinen, Eemeli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031940
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli reklamaatioiden hoidon kehittäminen yhtenäiseksi ja tehokkaaksi YIT Rakennus Oy:n TSA/Saimaan alueella. Työ rajattiin koskemaan asunnon ostajan ja YIT:n välisten reklamaatioiden hallintaa. YIT Talonrakennus Oy:tä koskevat asiat on asetettu työstä salaisiksi, eivätkä ne näy opinnäytetyön tässä versiossa.
Opinnäytetyön teoriaosuuksissa käytiin läpi laadun perusasioita, kuten laadun määritelmät, merkitys ja mittaus sekä takuuaikaiset virheet ja näiden vaikutus reklamaatioihin. Teoriaosuuksissa paneuduttiin myös reklamaatioihin ja niiden syihin, seurauksiin, sisältöön sekä reklamaatioita koskevaan lainsäädäntöön.
Reklamaatioprosessin nykyinen käytäntö ja sen ongelmat YIT Rakennus Oy:ssä kartoitettiin haastattelujen ja sisäisen olemassa olevan materiaalin pohjalta. Opinnäytetyössä käytiin läpi myös korvausmenettely reklamaatiotilanteissa sekä reklamoinnin ongelmakohtia.
Opinnäytetyössä kehitettiin ehdotus reklamaatioprosessissa käytettävistä kaavakkeista sekä tilastointijärjestelmästä YIT Rakennus Oy:n TSA/Saimaan alueelle. Näiden ohessa käytiin läpi myös muita merkittäviä tekijöitä, jotka olisi otettava huomioon reklamaatioprosessissa.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia oli että reklamaatioprosessia halutaan kehittää ja
yhtenäistää Talonrakennus Saimaan alueyksikössä.
Opinnäytetyön teoriaosuuksissa käytiin läpi laadun perusasioita, kuten laadun määritelmät, merkitys ja mittaus sekä takuuaikaiset virheet ja näiden vaikutus reklamaatioihin. Teoriaosuuksissa paneuduttiin myös reklamaatioihin ja niiden syihin, seurauksiin, sisältöön sekä reklamaatioita koskevaan lainsäädäntöön.
Reklamaatioprosessin nykyinen käytäntö ja sen ongelmat YIT Rakennus Oy:ssä kartoitettiin haastattelujen ja sisäisen olemassa olevan materiaalin pohjalta. Opinnäytetyössä käytiin läpi myös korvausmenettely reklamaatiotilanteissa sekä reklamoinnin ongelmakohtia.
Opinnäytetyössä kehitettiin ehdotus reklamaatioprosessissa käytettävistä kaavakkeista sekä tilastointijärjestelmästä YIT Rakennus Oy:n TSA/Saimaan alueelle. Näiden ohessa käytiin läpi myös muita merkittäviä tekijöitä, jotka olisi otettava huomioon reklamaatioprosessissa.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia oli että reklamaatioprosessia halutaan kehittää ja
yhtenäistää Talonrakennus Saimaan alueyksikössä.