Majoituspakettien kehittäminen Lappeenrannan Kylpylälle
Jalkanen, Marika (2014)
Jalkanen, Marika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lappeenrannan Kylpylän asiakaskuntaa ja kehittää asiakaslähtöisesti majoituspakettiehdotelmia Lappeenrannan Kylpylälle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelumuotoilua, sen määritelmää ja työkaluja sekä palvelumuotoiluprosessia kolmen eri prosessimallin avulla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli menetelmätriangulaatiota. Kesällä 2013 Lappeenrannan Kylpylässä suoritettiin asiakaskysely itsemaksaville suomalaisille ja venäläisille asiakkaille. Kyselyllä tutkittiin asiakaskuntaa ja heidän ideoitaan ja toiveitaan majoituspaketeista. Asiakaskyselyitä jaettiin 300 kappaletta ja vastauksia saatiin 150 kappaletta. Lisäksi haettiin selventäviä ja tarkempia vastauksia yksilöhaastattelemalla neljää asiakaskyselyn palauttanutta vastaajaa.
Tutkimuksessa saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista selvisi, että Lappeenrannan Kylpylän suomalaisten asiakkaiden määrä on hieman suurempi kuin venäläisten asiakkaiden. Suomalaisista asiakkaista suurin osa tulee Etelä-Suomesta. Vastausten perusteella Lappeenrannan Kylpylän asiakaskunta koostuu pääosin 40 - 60 -vuotiaista pariskunnista. Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä majoituspakettiehdotelmaa, joiden teemat ovat hemmottelu, rentoutuminen, hyvinvointi ja kulttuuri.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli menetelmätriangulaatiota. Kesällä 2013 Lappeenrannan Kylpylässä suoritettiin asiakaskysely itsemaksaville suomalaisille ja venäläisille asiakkaille. Kyselyllä tutkittiin asiakaskuntaa ja heidän ideoitaan ja toiveitaan majoituspaketeista. Asiakaskyselyitä jaettiin 300 kappaletta ja vastauksia saatiin 150 kappaletta. Lisäksi haettiin selventäviä ja tarkempia vastauksia yksilöhaastattelemalla neljää asiakaskyselyn palauttanutta vastaajaa.
Tutkimuksessa saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista selvisi, että Lappeenrannan Kylpylän suomalaisten asiakkaiden määrä on hieman suurempi kuin venäläisten asiakkaiden. Suomalaisista asiakkaista suurin osa tulee Etelä-Suomesta. Vastausten perusteella Lappeenrannan Kylpylän asiakaskunta koostuu pääosin 40 - 60 -vuotiaista pariskunnista. Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä majoituspakettiehdotelmaa, joiden teemat ovat hemmottelu, rentoutuminen, hyvinvointi ja kulttuuri.