Windows Phone sovelluskehitys
Uusitalo, Mikko (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua mobiilisovelluskehitykseen ja Windows Phone mobiilikäyttöjärjestelmään. Työssä käydään läpi käyttöjärjestelmän perusteita ja tutustutaan sovelluskehitykseen liittyviin työkaluihin ja tekniikoihin. Lopuksi tutustutaan kurssityönä toteutettuun sovellukseen ja käydään läpi kuinka sovellus saatetaan myyntiin.
Windows Phone on Microsoftin kehittämä mobiilikäyttöjärjestelmä, joka julkaistiin vuonna 2010. Käyttöjärjestelmä on toteutettu käyttäen Silverlight-tekniikkaa, jonka avulla ohjelmistokehittäjät voivat myös toteuttaa omia sovelluksiaan kyseiselle alustalle. Lisäksi sovelluskehitystä voidaan tehdä käyttäen XNA-tekniikkaa, joka on suunniteltu erityisesti pelien tekemiseen.
Kaikki Windows Phone käyttöjärjestelmälle toteutetut sovellukset voidaan saattaa myyntiin Microsoftin mobiilisovelluskauppaan, Windows Phone Storeen. Opinnäytetyössä käydään läpi tarvittavat rekisteröitymisprosessit ja sovelluksen sertifiointi joiden avulla sovelluskehittäjä saa oman sovelluksensa jaettavaksi kuluttajille.
Lopuksi tutustutaan opinnäytetyön osana toteutettuun Frisbee Golf pistekorttisovellukseen ja erityisesti sen osana toteutettuun kartta-sivuun. Opinnäytetyössä esitellään vaiheittain kuinka kartta-sivu on toteutettu ja miten sovelluskehittäjä voi hyödyntää Microsoftin Bing karttarajapintoja.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää lähteenä, kun lähdetään tutustumaan mobiilisovelluskehitykseen ja Windows Phone mobiilikäyttöjärjestelmään kehitysalustana. Lisäksi sitä voidaan käyttää referenssinä kun ollaan päättämässä mille alustalle oma mobiilisovellus halutaan kehittää. Opinnäytetyö antaa myös yleiskatsauksen prosessiin, miten mobiilisovellus saatetaan ideavaiheesta myyntiin asti.
Windows Phone on Microsoftin kehittämä mobiilikäyttöjärjestelmä, joka julkaistiin vuonna 2010. Käyttöjärjestelmä on toteutettu käyttäen Silverlight-tekniikkaa, jonka avulla ohjelmistokehittäjät voivat myös toteuttaa omia sovelluksiaan kyseiselle alustalle. Lisäksi sovelluskehitystä voidaan tehdä käyttäen XNA-tekniikkaa, joka on suunniteltu erityisesti pelien tekemiseen.
Kaikki Windows Phone käyttöjärjestelmälle toteutetut sovellukset voidaan saattaa myyntiin Microsoftin mobiilisovelluskauppaan, Windows Phone Storeen. Opinnäytetyössä käydään läpi tarvittavat rekisteröitymisprosessit ja sovelluksen sertifiointi joiden avulla sovelluskehittäjä saa oman sovelluksensa jaettavaksi kuluttajille.
Lopuksi tutustutaan opinnäytetyön osana toteutettuun Frisbee Golf pistekorttisovellukseen ja erityisesti sen osana toteutettuun kartta-sivuun. Opinnäytetyössä esitellään vaiheittain kuinka kartta-sivu on toteutettu ja miten sovelluskehittäjä voi hyödyntää Microsoftin Bing karttarajapintoja.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää lähteenä, kun lähdetään tutustumaan mobiilisovelluskehitykseen ja Windows Phone mobiilikäyttöjärjestelmään kehitysalustana. Lisäksi sitä voidaan käyttää referenssinä kun ollaan päättämässä mille alustalle oma mobiilisovellus halutaan kehittää. Opinnäytetyö antaa myös yleiskatsauksen prosessiin, miten mobiilisovellus saatetaan ideavaiheesta myyntiin asti.