Kirjallisuuskatsaus: Masentuneen 0-6 -vuotiaan lapsen ominaispiirteet
Suonperä, Linda; Kumpula, Eveliina (2014)
Suonperä, Linda
Kumpula, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata tutkimuksiin ja artikkeleihin pohjautuen alle kouluikäisen lapsen ominaispiirteitä, jotka voivat olla merkkejä masennuksesta. Tavoitteena oli koota yhteen tietoa, jonka avulla lasten ja lapsiperheiden parissa työskentelevät hoitotyön ammattilaiset voivat paremmin tunnistaa masentuneen lapsen ja saattaa hänet avun piiriin.
Tutkimustiedon perusteella lapsen psyykkiseen kehitykseen vaikuttavat merkittävästi varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde sekä temperamenttierot. Opinnäytetyön teoriaosan pohjalta voidaan todeta, että varhainen vuorovaikutus ja sen myötä muodostuva kiintymyssuhde luovat perustan lapsen psyykkiselle kehitykselle.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Medic, Terveysportti ja Duodecim- tietokannoista. Haut rajattiin vuosiin 2003-2013. Lopullinen aineisto muodostui neljästä artikkelista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Keskeisissä tuloksissa 0-6-vuotiaiden lasten masennuksen ominaispiirteitä tarkastellaan kahdessa eri ikäryhmässä: vauva- ja taaperoikäiset (0-3v) sekä leikki-ikäiset (4-6v). Molemmissa ikäryhmissä esiintyy ongelmia nukkumisessa ja syömisessä sekä tunteiden ilmaisussa. 0-3-vuotiaan lapsen masennuksen merkkeinä voivat olla lisäksi vuorovaikutuksen ongelmat sekä kasvun hidastuminen. 4-6-vuotiaalla masennuksen merkkejä voivat olla lisäksi ongelmat leikissä ja sosiaalisissa suhteissa, itsetuhoisuus sekä somaattiset oireet, kuten jatkuva pää- tai vatsakipu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että masentuneen lapsen ominaispiirteistä löytyy jonkin verran tietoa sekä 0-3 että 4-6-vuotiaista lapsista. Lasten parissa työskentelevät hoitotyön ammattilaiset voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia lasten masennuksen tunnistamisen tukena.
Tutkimustiedon perusteella lapsen psyykkiseen kehitykseen vaikuttavat merkittävästi varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde sekä temperamenttierot. Opinnäytetyön teoriaosan pohjalta voidaan todeta, että varhainen vuorovaikutus ja sen myötä muodostuva kiintymyssuhde luovat perustan lapsen psyykkiselle kehitykselle.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Medic, Terveysportti ja Duodecim- tietokannoista. Haut rajattiin vuosiin 2003-2013. Lopullinen aineisto muodostui neljästä artikkelista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Keskeisissä tuloksissa 0-6-vuotiaiden lasten masennuksen ominaispiirteitä tarkastellaan kahdessa eri ikäryhmässä: vauva- ja taaperoikäiset (0-3v) sekä leikki-ikäiset (4-6v). Molemmissa ikäryhmissä esiintyy ongelmia nukkumisessa ja syömisessä sekä tunteiden ilmaisussa. 0-3-vuotiaan lapsen masennuksen merkkeinä voivat olla lisäksi vuorovaikutuksen ongelmat sekä kasvun hidastuminen. 4-6-vuotiaalla masennuksen merkkejä voivat olla lisäksi ongelmat leikissä ja sosiaalisissa suhteissa, itsetuhoisuus sekä somaattiset oireet, kuten jatkuva pää- tai vatsakipu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että masentuneen lapsen ominaispiirteistä löytyy jonkin verran tietoa sekä 0-3 että 4-6-vuotiaista lapsista. Lasten parissa työskentelevät hoitotyön ammattilaiset voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia lasten masennuksen tunnistamisen tukena.