JÄLLEENMYYJIEN TARPEET JA TOIVEET - IDEOITA TUOTEKEHITYKSEEN Case: Papiina Oy
Pietarila, Riina (2013)
Pietarila, Riina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Papiina Oy:n jälleenmyyjien ja agenttien mielipiteitä yrityksen tuotteista ja palvelusta. Jälleenmyyjiltä haluttiin tietoa muun muassa siitä, mitä ja millaisia tuotteita he toivovat Papiina Oy:n mallistoihin. Tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten Papiina Oy:n tuotteita ja palveluja tulisi kehittää, jotta ne vastaisivat paremmin jälleenmyyjien tarpeita ja toiveita?”
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin asiakastyytyväisyyteen ja tuotekehitykseen. Asiakkaiden tarpeita ja toiveita selvitettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jonka toteutustavaksi valittiin Digium-ohjelmalla toteutettava kysely. Kysely lähetettiin 111:lle Papiina Oy:n asiakasrekisterissä olevalle jälleenmyyjälle tai agentille, jolloin se tavoitti sekä Suomessa että ulkomailla sijaitsevat asiakkaat. Vastauksia saatiin 9 kappaletta, joten vastausprosentiksi tuli 8 %. Kysely oli ensimmäinen asiakastyytyväisyystutkimus Papiina Oy:n asiakkaille.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tuotteisiin ja palveluun ollaan pääosin tyytyväisiä. Hyvää työn laatua, laadukkaita materiaaleja ja tuotteiden yksilöllisyyttä pidetään tärkeinä ominaisuuksina. Tuoteryhmistä tärkeimmäksi nousivat yläosan vaatteet, kuten ulko- ja sisäjakut sekä asusteista huivit ja shaalit. Palvelu koetaan ammattitaitoiseksi ja luotettavaksi.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Papiina Oy:n tuotekehityksessä sekä palvelujen parantamisessa. Tuloksia voidaan verrata jo aikaisemmin saatuihin asiakaspalautteisiin, jolloin ne tukevat toinen toisiaan. Jatkotutkimuksessa voitaisiin keskittyä esimerkiksi maakohtaisten kyselyjen toteuttamiseen.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin asiakastyytyväisyyteen ja tuotekehitykseen. Asiakkaiden tarpeita ja toiveita selvitettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jonka toteutustavaksi valittiin Digium-ohjelmalla toteutettava kysely. Kysely lähetettiin 111:lle Papiina Oy:n asiakasrekisterissä olevalle jälleenmyyjälle tai agentille, jolloin se tavoitti sekä Suomessa että ulkomailla sijaitsevat asiakkaat. Vastauksia saatiin 9 kappaletta, joten vastausprosentiksi tuli 8 %. Kysely oli ensimmäinen asiakastyytyväisyystutkimus Papiina Oy:n asiakkaille.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tuotteisiin ja palveluun ollaan pääosin tyytyväisiä. Hyvää työn laatua, laadukkaita materiaaleja ja tuotteiden yksilöllisyyttä pidetään tärkeinä ominaisuuksina. Tuoteryhmistä tärkeimmäksi nousivat yläosan vaatteet, kuten ulko- ja sisäjakut sekä asusteista huivit ja shaalit. Palvelu koetaan ammattitaitoiseksi ja luotettavaksi.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Papiina Oy:n tuotekehityksessä sekä palvelujen parantamisessa. Tuloksia voidaan verrata jo aikaisemmin saatuihin asiakaspalautteisiin, jolloin ne tukevat toinen toisiaan. Jatkotutkimuksessa voitaisiin keskittyä esimerkiksi maakohtaisten kyselyjen toteuttamiseen.