Noutoautojen purkumetodien tehokkuus ja terminaalin layout ongelmat
Helin, Juhana (2013)
Helin, Juhana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa toimeksiantajayritykselle tietoa noutoautojen purkumetodien tehokkuudesta. Kumpi tapa on yrityksen näkökulmasta tehokkaampaa: noutoauton kuljettaja purkaa tavarat itse määräterminaalien lastausruutuihin vai noutoauton kuljettaja purkaa tavarat levitysalueelle, josta terminaalihenkilökunta levittää ne määräterminaalien lastausruutuihin? Lisäksi työn tarkoituksena on nostaa esiin havaittuja ongelmakohtia terminaalitoiminnoissa ja terminaalin layoutissa sekä tarjota näihin mahdollisia vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Työssä on mitattu noutoautojen purkumetodien tehokkuutta mittaamalla purkamiseen kulunut aika eri metodeilla ja tämän jälkeen muuttamalla kulunut aika kulutetuksi pääomaksi. Näin ollen saadaan tieto yritykselle, kumpi tavoista on tehokkaampaa ja / tai edullisempaa. Lisäksi omakohtaisen työkokemuksen avulla on pyritty nostamaan esille akuuteimpia epäkohtia terminaalitoiminnoista ja layoutista.
Tutkimus- ja mittaustuloksista käy ilmi, että yritykselle on edullisempaa ja tehokkaampaa, että noutoauton kuljettajat purkavat tavarat levitysalueelle, josta terminaalihenkilökunta levittää ne määräterminaalien lastausruutuihin. Mittaustulosten perusteella purkamiseen kuluu yli kaksinkertainen aika mikäli kuljettajat purkavat lähetykset itse määräterminaalien lastausruutuihin ja täten se on myös yli kaksinkertaisesti kalliimpaa yritykselle. Saadulla erotuksella voidaan puolestaan investoida ylimääräiseen terminaalityöntekijään, mikäli noudetun tavaran määrät ovat työssä esitetyn kaltaiset tai suuremmat ja näin terminaalitoiminnot saadaan toteutettua tehokkaammin ja sujuvammin. Terminaalin layoutista ja terminaalitoiminnoista on nostettu esiin kaksi kohtaa joiden sijaintia terminaali layoutissa muuttamalla pystytään parantamaan terminaalihenkilökunnan työturvallisuutta sekä tehostamaan terminaalin sisäistä liikennettä ja tavaravirtojen kulkua.
Työssä on mitattu noutoautojen purkumetodien tehokkuutta mittaamalla purkamiseen kulunut aika eri metodeilla ja tämän jälkeen muuttamalla kulunut aika kulutetuksi pääomaksi. Näin ollen saadaan tieto yritykselle, kumpi tavoista on tehokkaampaa ja / tai edullisempaa. Lisäksi omakohtaisen työkokemuksen avulla on pyritty nostamaan esille akuuteimpia epäkohtia terminaalitoiminnoista ja layoutista.
Tutkimus- ja mittaustuloksista käy ilmi, että yritykselle on edullisempaa ja tehokkaampaa, että noutoauton kuljettajat purkavat tavarat levitysalueelle, josta terminaalihenkilökunta levittää ne määräterminaalien lastausruutuihin. Mittaustulosten perusteella purkamiseen kuluu yli kaksinkertainen aika mikäli kuljettajat purkavat lähetykset itse määräterminaalien lastausruutuihin ja täten se on myös yli kaksinkertaisesti kalliimpaa yritykselle. Saadulla erotuksella voidaan puolestaan investoida ylimääräiseen terminaalityöntekijään, mikäli noudetun tavaran määrät ovat työssä esitetyn kaltaiset tai suuremmat ja näin terminaalitoiminnot saadaan toteutettua tehokkaammin ja sujuvammin. Terminaalin layoutista ja terminaalitoiminnoista on nostettu esiin kaksi kohtaa joiden sijaintia terminaali layoutissa muuttamalla pystytään parantamaan terminaalihenkilökunnan työturvallisuutta sekä tehostamaan terminaalin sisäistä liikennettä ja tavaravirtojen kulkua.