Suomisen perhe Kotikadulla : perhesarjoihin samastuminen tekijän näkökulmasta
Hahtola, Minttu (2013)
Hahtola, Minttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721595
Tiivistelmä
Perhesarjat ovat oman aikansa peilejä kirkkaimmillaan, malleja parhaimmillaan. Ylen pitkäikäisin draamasarja Kotikatu kuvasi 1990-luvun lama-aikaa kahden eri helsinkiläisperheen kautta. Lähes 60 vuotta aiemmin suomalaisten rakastama Suomisen perhe kuvasi sota-ajan perhe-elämää tarjoten samalla suomalaisille ihanneperheen mallin. Vaikka sarjat ovat täysin eri aikakausien tuotteita, Suomisen perheessä ja Kotikadussa on jotain samankaltaista, samastuttavaa. Draamasarjassa perhe tarjoaa sopivan samastuttavan näyttämön, jonka kautta voidaan käsitellä yhteiskunnallisia asioita – perhe toimii ikään kuin suodattimena katsojan ja yhteiskunnallisten aiheiden välissä.
Tutkielmassa selvitetään, mitä on samastuminen ja miten samastuminen näkyy Kotikadun ja Suomisen perheen tekijöiden kokemuksissa. Tutkielmassa esitellään molempien sarjojen tekijöiden kokemuksia yleisön samastumisesta. Perhesarjoihin samastumista tutkitaan aineistolähtöisesti ja suhteessa aiempaan tutkimukseen uudesta näkökulmasta, fokusoiden perhesarjojen tekijöiden kokemuksiin. Työssä avataan myös samastumisen käsitettä yleisellä tasolla aiheesta tehtyjen tutkimusten avulla.
Tutkimuksessa pyritään analysoimaan Kotikatua ja Suomisen perhettä mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Työn aineistoa – neljää lehtihaastattelua, yhtä radiohaastattelua, dokumenttiohjelmaa sekä kahta muistelmateosta – tarkastellaan sisällönanalyyttisesti. Aineistosta pyritään löytämään katkelmia, joissa tekijät puhuvat samastumisesta ja pohtivat samastumiseen liittyvää problematiikkaa. Tutkielmassa sovelletaan elokuvatutkimuksen teorioita ja hyödynnetään niitä analysoitaessa Kotikatua ja Suomisen perhettä.
Lisäksi työssä on pyritty vertailemaan, miten Suomisen perheen ja Kotikadun tekijöiden kokemukset yleisön samastumisesta eroavat toisistaan. Tutkimuksessa havaitaan, että sarjojen tekijöiden kokemukset eivät juuri eroa näiden kahden eri sarjan välillä: ihmiset samastuvat perhesarjojen henkilöihin, vaikka eläisimme 40-luvun sota-aikaa tai 90-luvun alun lama-aikaa. Perhesarjat todistavat, että vaikka yhteiskunta muuttuu, perhe ja sen jäsenten välinen vuorovaikutus pysyy yhtä samastuttavana; perhe tuo TV-sarjoissa kautta aikojen yhteiskunnan tapahtumat lähemmäksi katsojaa.
Tutkielmassa selvitetään, mitä on samastuminen ja miten samastuminen näkyy Kotikadun ja Suomisen perheen tekijöiden kokemuksissa. Tutkielmassa esitellään molempien sarjojen tekijöiden kokemuksia yleisön samastumisesta. Perhesarjoihin samastumista tutkitaan aineistolähtöisesti ja suhteessa aiempaan tutkimukseen uudesta näkökulmasta, fokusoiden perhesarjojen tekijöiden kokemuksiin. Työssä avataan myös samastumisen käsitettä yleisellä tasolla aiheesta tehtyjen tutkimusten avulla.
Tutkimuksessa pyritään analysoimaan Kotikatua ja Suomisen perhettä mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Työn aineistoa – neljää lehtihaastattelua, yhtä radiohaastattelua, dokumenttiohjelmaa sekä kahta muistelmateosta – tarkastellaan sisällönanalyyttisesti. Aineistosta pyritään löytämään katkelmia, joissa tekijät puhuvat samastumisesta ja pohtivat samastumiseen liittyvää problematiikkaa. Tutkielmassa sovelletaan elokuvatutkimuksen teorioita ja hyödynnetään niitä analysoitaessa Kotikatua ja Suomisen perhettä.
Lisäksi työssä on pyritty vertailemaan, miten Suomisen perheen ja Kotikadun tekijöiden kokemukset yleisön samastumisesta eroavat toisistaan. Tutkimuksessa havaitaan, että sarjojen tekijöiden kokemukset eivät juuri eroa näiden kahden eri sarjan välillä: ihmiset samastuvat perhesarjojen henkilöihin, vaikka eläisimme 40-luvun sota-aikaa tai 90-luvun alun lama-aikaa. Perhesarjat todistavat, että vaikka yhteiskunta muuttuu, perhe ja sen jäsenten välinen vuorovaikutus pysyy yhtä samastuttavana; perhe tuo TV-sarjoissa kautta aikojen yhteiskunnan tapahtumat lähemmäksi katsojaa.