Perehdyttämisohjeita arvioitsijoille yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkintoon
Luokkanen, Tarja (2013)
Luokkanen, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421231
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkastelin osaamisen saavuttamista valmistavassa koulutuksessa sekä osaamisen mittaamista näyttöjen avulla. Kehittämishankkeen tavoitteena on antaa arvioitsijoille kuva valmistavasta koulutuksesta, näyttötutkintojärjestelmästä, yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinnosta ja näyttötutkintojen arvioinnista.
Näyttötutkintojärjestelmä on otettu käyttöön 1994 ja siihen voi osallistua oppimistavoista riippumatta. Näyttötutkintojärjestelmästä saaduilla hyvillä kokemuksilla opetushallituksessa alettiin kehittää nuorten puolelle näyttöjä. Siellä ammattiosaamisen näytöt otettiin käyttöön 2006.
Teoriaosuudessa tarkastelin etenkin arviointiin liittyviä suuntauksia sekä arvioinnin monimuotoisuutta työn osaamisen mittaamisessa. Useille arvioitsijakoulutuksiin osallistuville työelämän edustajille on täysin uutta, että paperilla mittaamisen rinnalle on tullut työtehtävissä suoritettava osaamisen mittaaminen. Arvioinnin vaikeus ja haastavuus tulee työssäni esille ja haastavuuteen vaikuttaa työn liikkuvuus ja hektisyys.
Lopuksi kuvasin käytännön työtehtävän avulla kappaletavarakuljetukset osion. Kuvauksessa paneuduin ko. tutkinnon osan monimuotoisuuteen ja problematiikkaan. Kappaletavarakuljetukset osio on kokonaisuudessaan haastava niin järjestettäväksi kuin myös suoritettavaksi.
Näyttötutkintojärjestelmä on otettu käyttöön 1994 ja siihen voi osallistua oppimistavoista riippumatta. Näyttötutkintojärjestelmästä saaduilla hyvillä kokemuksilla opetushallituksessa alettiin kehittää nuorten puolelle näyttöjä. Siellä ammattiosaamisen näytöt otettiin käyttöön 2006.
Teoriaosuudessa tarkastelin etenkin arviointiin liittyviä suuntauksia sekä arvioinnin monimuotoisuutta työn osaamisen mittaamisessa. Useille arvioitsijakoulutuksiin osallistuville työelämän edustajille on täysin uutta, että paperilla mittaamisen rinnalle on tullut työtehtävissä suoritettava osaamisen mittaaminen. Arvioinnin vaikeus ja haastavuus tulee työssäni esille ja haastavuuteen vaikuttaa työn liikkuvuus ja hektisyys.
Lopuksi kuvasin käytännön työtehtävän avulla kappaletavarakuljetukset osion. Kuvauksessa paneuduin ko. tutkinnon osan monimuotoisuuteen ja problematiikkaan. Kappaletavarakuljetukset osio on kokonaisuudessaan haastava niin järjestettäväksi kuin myös suoritettavaksi.