Työkalu toisen asteen opettajille : ryhmäyttämistä tukevan oppaan toteutus ‒ RTO
Leinonen, Jussi; Tirkkonen, Sami (2013)
Leinonen, Jussi
Tirkkonen, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ryhmäyttämistä tukevan oppaan tuottaminen toisen asteen ammattikoulun opettajille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Päijät-Hämeen hyvinvoivat äijät -hankkeen kanssa. Nuoret miehet ovat tutkimusten mukaan syrjäytymässä ja vaikeasti saavutettava kohderyhmä. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä vuonna 2009 ammattikoulun lopetti kokonaan noin 8,5 % kaikista opiskelijoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa materiaalia toisen asteen ammattikouluopettajien käyttöön, jotta he voisivat ryhmäyttää opiskelijoitaan. Opas rakentuu harjoitteista, joilla tuetaan ryhmäytymistä, sekä ohjeistuksesta, kuinka toimia ohjaajana. Lisäksi opas esittelee ryhmänkehityskaaren teoriaa sekä tarjoaa tietoa osallistujien rooleista ryhmässä.
Tuottamamme opas toimii työvälineenä toisen asteen ammattikoulun opettajille Salpauksessa sekä muille Päijät-Hämeen hyvinvoivat äijät -hankkeen yhteistyökumppaneille. Ammattilaisilta ja kohderyhmältä saatu palaute korostaa oppaan ytimekkyyttä ryhmäyttämisen tukemisen apuvälineenä.
Opinnäytetyö koostuu teoriatiedon avaamisesta sekä oppaan kirjoittamisprosessista ja arvioinnista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa materiaalia toisen asteen ammattikouluopettajien käyttöön, jotta he voisivat ryhmäyttää opiskelijoitaan. Opas rakentuu harjoitteista, joilla tuetaan ryhmäytymistä, sekä ohjeistuksesta, kuinka toimia ohjaajana. Lisäksi opas esittelee ryhmänkehityskaaren teoriaa sekä tarjoaa tietoa osallistujien rooleista ryhmässä.
Tuottamamme opas toimii työvälineenä toisen asteen ammattikoulun opettajille Salpauksessa sekä muille Päijät-Hämeen hyvinvoivat äijät -hankkeen yhteistyökumppaneille. Ammattilaisilta ja kohderyhmältä saatu palaute korostaa oppaan ytimekkyyttä ryhmäyttämisen tukemisen apuvälineenä.
Opinnäytetyö koostuu teoriatiedon avaamisesta sekä oppaan kirjoittamisprosessista ja arvioinnista.