Viestintätyökalu asiakasmieltymysten kartoitukseen sisustussuunnittelussa
Arbelius, Sirpa (2013)
Arbelius, Sirpa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020655
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkitaan, miksi asiakkaan mieltymyksiä on niin vaikea selvittää ja mitä keinoja tuossa selvitystyössä käytetään. Tavoitteena oli joko löytää tai kehittää keino, jolla asiakkaan tarpeet ja toiveet voitaisiin selvittää nykyistä tarkemmin ja laadukkaammin. Tehokkaampi toiminta auttaa välttämään turhia virheitä suunnitteluprosessissa ja säästää sekä sisustussuunnittelijan että asiakkaan aikaa ja rahaa.
Teoriaosuudessa on mukana viestintään, tutkimukseen ja tiedon hankintaan, haastattelumenetelmiin, palvelutapahtumiin ja osin myös psykologiaan perustuvaa aineistoa. Lisätietoa haettiin haastattelemalla jo ammatissa toimivia sisustussuunnittelijoita ja analysoimalla internetissä julkaistuja tyylitestejä. Valmista työkalua asiakashaastattelutilannetta varten ei löytynyt, joten teorian pohjalta kehitettiin uusi sisustussuunnittelijan apuväline. Työkalun kehittämistä varten tehtiin myös suppea määrällinen tutkimus.
Kilpailullisista syistä valmista työkalua ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä, mutta työkalun toiminta selitetään ja analysoidaan. Työkalussa käytetyt keinot ottavat huomioon sen, että asiakkaissa on erilaisia persoonallisuustyyppejä, jotka kaikki hahmottavat asioita eri tavoin. Kehitetty työkalu on siis monipuolisempi kuin internetin tyylitestit ja haastateltujen sisustussuunnittelijoiden käyttämät keinot. Työkalun runko soveltuu muidenkin vastaavien alojen käyttöön, ja siitä on myös mahdollista kehittää teknisempi versio, joka automaattisesti laskee ja tulkitsee asiakkaan tekemät valinnat.
Opinnäytetyössäni tutkitaan, miksi asiakkaan mieltymyksiä on niin vaikea selvittää ja mitä keinoja tuossa selvitystyössä käytetään. Tavoitteena oli joko löytää tai kehittää keino, jolla asiakkaan tarpeet ja toiveet voitaisiin selvittää nykyistä tarkemmin ja laadukkaammin. Tehokkaampi toiminta auttaa välttämään turhia virheitä suunnitteluprosessissa ja säästää sekä sisustussuunnittelijan että asiakkaan aikaa ja rahaa.
Teoriaosuudessa on mukana viestintään, tutkimukseen ja tiedon hankintaan, haastattelumenetelmiin, palvelutapahtumiin ja osin myös psykologiaan perustuvaa aineistoa. Lisätietoa haettiin haastattelemalla jo ammatissa toimivia sisustussuunnittelijoita ja analysoimalla internetissä julkaistuja tyylitestejä. Valmista työkalua asiakashaastattelutilannetta varten ei löytynyt, joten teorian pohjalta kehitettiin uusi sisustussuunnittelijan apuväline. Työkalun kehittämistä varten tehtiin myös suppea määrällinen tutkimus.
Kilpailullisista syistä valmista työkalua ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä, mutta työkalun toiminta selitetään ja analysoidaan. Työkalussa käytetyt keinot ottavat huomioon sen, että asiakkaissa on erilaisia persoonallisuustyyppejä, jotka kaikki hahmottavat asioita eri tavoin. Kehitetty työkalu on siis monipuolisempi kuin internetin tyylitestit ja haastateltujen sisustussuunnittelijoiden käyttämät keinot. Työkalun runko soveltuu muidenkin vastaavien alojen käyttöön, ja siitä on myös mahdollista kehittää teknisempi versio, joka automaattisesti laskee ja tulkitsee asiakkaan tekemät valinnat.