Hissihuollon kehittäminen ThyssenKrupp hissit Oy
Nieminen, Jani (2013)
Nieminen, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820434
Tiivistelmä
Insinöörityössä kartoitettiin ThyssenKrupp Hissit Oy:n kunnossapidon tämänhetkinen toi-mintamalli ja sen pohjalta laadittiin kunnossapidon kehityssuunnitelman runko. Thyssen-Krupp Hissien huoltotoiminta on kasvanut voimakkaasti muutamassa vuodessa pienestä helposti johdettavasta yksiköstä usean henkilön johtamaksi organisaatioksi.
Haastattelujen, vikatilastojen ja oman kokemukseni avulla päädyin siihen, että nykyinen hissien kunnossapito perustuu voimakkaasti korjaavaan kunnossapitoon ja laitekannan kasvettua nykyisen suuruiseksi ei raportointityötä kyetä enää tekemään manuaalisesti. Hissien haltijoille ja huoltoliikkelle olisi taloudellisesti kannattavampaa saada kunnossapito lähemmäksi kuntoon perustuvaa kunnossapitoa CBM (Condition Based Maintenance), joka on osa luotettavuuskeskeistä RCM (Reliability Centered Maintenance) strategiaa. Huoltotavan käyttöönotto on luontevaa nopeasti hyviä taloudellisia tuloksia antavan TPM (Total Productive Maintenance) lähestymistavan kautta.
Hissien käytettävyyden mittaaminen ei onnistu esimerkiksi OEE (Overall Equipment Effi-ciency) -järjestelmällä, sillä yksittäiset viat aiheuttavat käytännössä kaikki pidemmät ennal-ta-arvaamattomat seisokit, jolloin mitataan ainoastaan varaosien toimitusaikaa. Tämän vuoksi työssä annetaan ideoita kunnossapidon mittareiden laadintaan. Varaston toimintaan ei tässä insinöörityössä oteta juurikaan kantaa, eikä kunnossapidon talouteen näiden asioiden laajuuden takia. Lopuksi työssä käsitellään huollonohjausjärjestelmää ja mahdol-lisuutta esimerkiksi sertifioinnin kautta saada luodulle järjestelmälle ulkopuolinen arviointi.
Haastattelujen, vikatilastojen ja oman kokemukseni avulla päädyin siihen, että nykyinen hissien kunnossapito perustuu voimakkaasti korjaavaan kunnossapitoon ja laitekannan kasvettua nykyisen suuruiseksi ei raportointityötä kyetä enää tekemään manuaalisesti. Hissien haltijoille ja huoltoliikkelle olisi taloudellisesti kannattavampaa saada kunnossapito lähemmäksi kuntoon perustuvaa kunnossapitoa CBM (Condition Based Maintenance), joka on osa luotettavuuskeskeistä RCM (Reliability Centered Maintenance) strategiaa. Huoltotavan käyttöönotto on luontevaa nopeasti hyviä taloudellisia tuloksia antavan TPM (Total Productive Maintenance) lähestymistavan kautta.
Hissien käytettävyyden mittaaminen ei onnistu esimerkiksi OEE (Overall Equipment Effi-ciency) -järjestelmällä, sillä yksittäiset viat aiheuttavat käytännössä kaikki pidemmät ennal-ta-arvaamattomat seisokit, jolloin mitataan ainoastaan varaosien toimitusaikaa. Tämän vuoksi työssä annetaan ideoita kunnossapidon mittareiden laadintaan. Varaston toimintaan ei tässä insinöörityössä oteta juurikaan kantaa, eikä kunnossapidon talouteen näiden asioiden laajuuden takia. Lopuksi työssä käsitellään huollonohjausjärjestelmää ja mahdol-lisuutta esimerkiksi sertifioinnin kautta saada luodulle järjestelmälle ulkopuolinen arviointi.