Markkinointisuunnitelma aloittavalle PK- yritykselle : case Agape
Granlund, Johanna (2013)
Granlund, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelma vuonna 2014 toimintansa aloittavalle PK - yritykselle nimeltään Agape. Uutena yrityksenä Agapella ei ennestään ollut markkinointisuunnitelmaa, joten sen laatiminen nähtiin tarpeellisena ja tervetulleena opinnäyteaiheena yrityksen markkinoinnin apuvälineeksi. Työn tarkoituksena on rakentaa aloittavalle yritykselle kattava markkinointisuunnitelma, jota seuraamalla yritys kykenee markkinoimaan itseään ja tuotteitaan taloudellisesti ja tehokkaasti. Yrityksen pienen alkupääoman takia markkinointisuunnitelmassa keskitytään ilmaisiin ja edullisiin markkinointikeinoihin. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on saada Agapelle tunnettuutta ja sitä kautta uusia asiakkaita yrityksen kannattavan toiminnan käynnistämiseksi.
Markkinointisuunnitelma rakentuu markkinoinnin teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta markkinointisuunnitelmasta case - yritykselle. Näitä kokonaisuuksia käsitellään työssä rinnakkain, jolloin siitä on helppo nähdä, mihin tehdyt ehdotukset perustuvat. Teoriaosuudessa kerrotaan mikä markkinointisuunnitelma on, ja käydään tarkemmin läpi sen sisältämät kokonaisuudet. Toiminnallisessa osuudessa teorian tietoa käytetään hyväksi Agapen toimintaan sopivan markkinointisuunnitelman muodostamiseksi.
Markkinointisuunnitelma koostuu neljästä kokonaisuudesta, joita ovat lähtökohta - analyysi, strategia ja tavoitteet, markkinoinnin kilpailukeinot sekä budjetti ja seuranta. Osana opinnäytetyötä suoritettiin lisäksi pienimuotoinen kartoitus Agapen ensimmäisen tuotteen vastaanotosta kohderyhmällä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma kustannustehokkaan markkinoinnin mahdollistamiseksi. Suunnitelmaa tehdessä on taloudellisen toiminnan lisäksi otettu huomioon Agapen pyrkimys rakentaa yritykselleen imago eettisesti vastuullisena ja yhteiskunnasta välittävänä yrityksenä. Markkinointisuunnitelma on tarkoitettu käytettäväksi Agapen toiminnan alkuun pääsemiseksi. Yrityksen resurssien kasvaessa sitä on helppo päivittää ja kehittää näkyvyyden lisäämiseksi.
Markkinointisuunnitelma rakentuu markkinoinnin teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta markkinointisuunnitelmasta case - yritykselle. Näitä kokonaisuuksia käsitellään työssä rinnakkain, jolloin siitä on helppo nähdä, mihin tehdyt ehdotukset perustuvat. Teoriaosuudessa kerrotaan mikä markkinointisuunnitelma on, ja käydään tarkemmin läpi sen sisältämät kokonaisuudet. Toiminnallisessa osuudessa teorian tietoa käytetään hyväksi Agapen toimintaan sopivan markkinointisuunnitelman muodostamiseksi.
Markkinointisuunnitelma koostuu neljästä kokonaisuudesta, joita ovat lähtökohta - analyysi, strategia ja tavoitteet, markkinoinnin kilpailukeinot sekä budjetti ja seuranta. Osana opinnäytetyötä suoritettiin lisäksi pienimuotoinen kartoitus Agapen ensimmäisen tuotteen vastaanotosta kohderyhmällä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma kustannustehokkaan markkinoinnin mahdollistamiseksi. Suunnitelmaa tehdessä on taloudellisen toiminnan lisäksi otettu huomioon Agapen pyrkimys rakentaa yritykselleen imago eettisesti vastuullisena ja yhteiskunnasta välittävänä yrityksenä. Markkinointisuunnitelma on tarkoitettu käytettäväksi Agapen toiminnan alkuun pääsemiseksi. Yrityksen resurssien kasvaessa sitä on helppo päivittää ja kehittää näkyvyyden lisäämiseksi.