TOTUUS SELLAISENA KUIN MINÄ SEN NÄEN : Miten tein käsikirjoituksen Uudet majakanvartijat -dokumenttielokuvaan?
Pihlman, Olga (2013)
Pihlman, Olga
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallinen osa kertoo, miten dokumenttielokuvan käsikirjoitus tehdään. Käsittelen dokumenttielokuvan käsikirjoittamista opinnäytetyöni tuoteosan, ”Uudet majakanvartijat” -dokumenttielokuvan kautta.
Käsikirjoittaminen auttaa dokumenttielokuvan tekijöitä hahmottamaan elokuvan sisältöä. Vaikka dokumentti kuvaisi todellisia tapahtumia, pitää ohjaajan tietää, mitä tapahtumia on välttämätöntä saada tallennettua. Dokumentti on hyvä tarjoilla tarinana, siinä missä muutkin elokuvat. Dokumenttielokuva eroaa fiktiosta niin, että se kertoo tarinan, joka esittää maailmaa, jossa ihmiset elävät tai ovat eläneet. Se esittää väitteen todellisuudesta. Dokumenttielokuvamme “Uudet majakanvartijat” kertoo tarinan Märketin majakkaa kunnostavista vapaaehtoisista. Väite, jonka tarina kertoo on se, että ilman vapaaehtoisten työtä Märketin majakka ei olisi kunnossa, eikä siellä voisi silloin esimerkiksi turistit vierailla.
Dokumenttielokuvan käsikirjoitus syntyy taustatutkimuksesta, koska taustatutkimus on ainoa mahdollisuus ottaa selvää mahdollisista tulevista tapahtumista. Taustatutkimus auttaa käsikirjoittajaa jakamaan tapahtumat varmoihin, mahdollisiin ja epävarmoihin. Varmojen tapahtumien päälle dokumenttielokuvan käsikirjoitusta on helpointa alkaa rakentaa. Yhtä tärkeää, kuin aiheen taustatutkimus on myös löytää dokumenttielokuvalle sopiva päähenkilö tai päähenkilöt. Dokumenttielokuva rakentuu päähenkilön ajatusten varaan.
Käsikirjoituksen voi ottaa mukaan kuvaustilanteeseen, tai voi olla myös ottamatta. Kokeneet dokumenttielokuvan tekijät jättävät käsikirjoituksen mieluiten kotiin. Itse otimme käsikirjoituksen mukaan kuvauksiin ja koimme sen erittäin hyväksi ratkaisuksi. Käsikirjoituksen avulla pystyimme pitämään ajatukset selkeinä ja keskittymään siihen, että saisimme kuvattua kaiken oleellisen. Käsikirjoitus auttoi kuvausjakson aikana. Ilman sitä emme olisi saaneet kuvattua kaikkea haluamaamme.
Käsikirjoittaminen auttaa dokumenttielokuvan tekijöitä hahmottamaan elokuvan sisältöä. Vaikka dokumentti kuvaisi todellisia tapahtumia, pitää ohjaajan tietää, mitä tapahtumia on välttämätöntä saada tallennettua. Dokumentti on hyvä tarjoilla tarinana, siinä missä muutkin elokuvat. Dokumenttielokuva eroaa fiktiosta niin, että se kertoo tarinan, joka esittää maailmaa, jossa ihmiset elävät tai ovat eläneet. Se esittää väitteen todellisuudesta. Dokumenttielokuvamme “Uudet majakanvartijat” kertoo tarinan Märketin majakkaa kunnostavista vapaaehtoisista. Väite, jonka tarina kertoo on se, että ilman vapaaehtoisten työtä Märketin majakka ei olisi kunnossa, eikä siellä voisi silloin esimerkiksi turistit vierailla.
Dokumenttielokuvan käsikirjoitus syntyy taustatutkimuksesta, koska taustatutkimus on ainoa mahdollisuus ottaa selvää mahdollisista tulevista tapahtumista. Taustatutkimus auttaa käsikirjoittajaa jakamaan tapahtumat varmoihin, mahdollisiin ja epävarmoihin. Varmojen tapahtumien päälle dokumenttielokuvan käsikirjoitusta on helpointa alkaa rakentaa. Yhtä tärkeää, kuin aiheen taustatutkimus on myös löytää dokumenttielokuvalle sopiva päähenkilö tai päähenkilöt. Dokumenttielokuva rakentuu päähenkilön ajatusten varaan.
Käsikirjoituksen voi ottaa mukaan kuvaustilanteeseen, tai voi olla myös ottamatta. Kokeneet dokumenttielokuvan tekijät jättävät käsikirjoituksen mieluiten kotiin. Itse otimme käsikirjoituksen mukaan kuvauksiin ja koimme sen erittäin hyväksi ratkaisuksi. Käsikirjoituksen avulla pystyimme pitämään ajatukset selkeinä ja keskittymään siihen, että saisimme kuvattua kaiken oleellisen. Käsikirjoitus auttoi kuvausjakson aikana. Ilman sitä emme olisi saaneet kuvattua kaikkea haluamaamme.