Markkinointisuunnitelma : Nukkumajoen leirikämppä
Kujala, Essi (2013)
Kujala, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä toimiva ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma Turun kaupungin omistamalle ja vapaa-aikatoimialan nuorten palveluiden vuokraamalle, leirikämpälle, joka sijaitsee Inarissa Nukkumajoella. Opinnäytetyön tavoitteena on saada leirikämpälle lisää ja uusia kävijöitä, näkyvyyttä ja asiakkaita.
Nukkumajoen leirikämpällä todettiin olevan liian vähän vuokrattuja kertoja vuoden sisällä, jotta toiminta olisi kannattavaa. Markkinointisuunnitelma haluttiin toteuttaa kannattavuuden lisäämiseksi, sillä vuokrasopimusta jatkettiin neljäksi vuodeksi eteenpäin. Lisäksi markkinointisuunnitelman avulla toivottiin saavan uusia kanavia leirikämpän näkyvyyden parantamiseksi ja tätä kautta uusia asiakkaita leirikämpälle.
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsitellään markkinointia ja sen kohdistamista leiritoimintaan. Haen työhöni vastauksia käsittelemällä markkinointia yleisesti, markkinoinnin suunnittelua, keinoja sekä kanavia. Empiirisessä osuudessa kerron markkinointisuunnitelmasta, sen toimivuudesta ja toiminnan kehitysideoista.
Tuloksissa päädyttiin digitaaliseen markkinointiin, kuten sosiaalisen median käyttöön ja sähköpostimarkkinointiin, sillä tilastokeskuksen tutkimuksien perusteella, ne tavoittavat todennäköisemmin halutun kohderyhmän. Tilastokeskuksen tutkimuksessa kerrotaan, että vuonna 2010 jopa 83 prosenttia 16 -24-vuotiaista oli rekisteröitynyt jonkun sosiaalisen median (Facebook, Twitter yms.) jäseneksi. Sosiaalisen median käyttöä on aikaisemmin myös kokeiltu, mutta silloin se ei toiminut sen vähäisen päivittämisen takia. Sosiaalinen media otetaan käyttöön uudestaan, koska sillä uskotaan oleva haluttu vaikutus nuoriin ja päivittämiseen panostetaan tällä kertaa.
Nukkumajoen leirikämpällä todettiin olevan liian vähän vuokrattuja kertoja vuoden sisällä, jotta toiminta olisi kannattavaa. Markkinointisuunnitelma haluttiin toteuttaa kannattavuuden lisäämiseksi, sillä vuokrasopimusta jatkettiin neljäksi vuodeksi eteenpäin. Lisäksi markkinointisuunnitelman avulla toivottiin saavan uusia kanavia leirikämpän näkyvyyden parantamiseksi ja tätä kautta uusia asiakkaita leirikämpälle.
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsitellään markkinointia ja sen kohdistamista leiritoimintaan. Haen työhöni vastauksia käsittelemällä markkinointia yleisesti, markkinoinnin suunnittelua, keinoja sekä kanavia. Empiirisessä osuudessa kerron markkinointisuunnitelmasta, sen toimivuudesta ja toiminnan kehitysideoista.
Tuloksissa päädyttiin digitaaliseen markkinointiin, kuten sosiaalisen median käyttöön ja sähköpostimarkkinointiin, sillä tilastokeskuksen tutkimuksien perusteella, ne tavoittavat todennäköisemmin halutun kohderyhmän. Tilastokeskuksen tutkimuksessa kerrotaan, että vuonna 2010 jopa 83 prosenttia 16 -24-vuotiaista oli rekisteröitynyt jonkun sosiaalisen median (Facebook, Twitter yms.) jäseneksi. Sosiaalisen median käyttöä on aikaisemmin myös kokeiltu, mutta silloin se ei toiminut sen vähäisen päivittämisen takia. Sosiaalinen media otetaan käyttöön uudestaan, koska sillä uskotaan oleva haluttu vaikutus nuoriin ja päivittämiseen panostetaan tällä kertaa.