Johanneksen evankeliumia barokin kielellä : J. S. Bachin Johannes-passion soittaminen ja siihen valmistautuminen continuosellistin näkökulmasta
Liukkonen, Anna (2013)
Liukkonen, Anna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419824
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Johannes-passioon valmistautumista continuosellistin näkökulmasta. Työni on tarkoitus olla esimerkkitapauksenomainen opas J. S. Bachin Johannes-passion continuosellistille. Työni käsittelee Johannes-passion harjoittelu- ja esittämisprosessia. Työni antaa neuvoja ja opastusta niin käytännöllisellä kuin teoreettisellakin tasolla Johannes-passioon valmistautumiseen.
Työni ensimmäisessä osuudessa perehdytään Johannes-passion esittämisen kannalta tärkeisiin historiallisiin tietoihin. Ensimmäinen osuus käsittelee barokkimusiikkia ja sen esityskäytäntöjä, sekä passion historiaa. Siinä perehdytään myös Bachin Johannes-passion historiaan ja musiikkiin. Olen käyttänyt työssäni laajasti barokkiin liittyvää kirjallisuutta, pääosin Nikolas Harnoncourtin Puhuva musiikki -kirjaa.
Työni toisen osuuden, harjoitus- ja esittämisprosessinkuvauksen, olen tehnyt oman harjoituspäiväkirjani pohjalta. Lisäksi haastattelin työtäni varten sellisti Riina Salmista. Tämä haastattelu antaa käytännön ammattilaisen näkökulmaa Johannes-passion harjoittelemiseen ja esittämiseen. Haastattelu tukee omia näkemyksiäni ja johtopäätöksiäni.
Johannes-passion harjoitus- ja esittämisprosessissa teoksen kielen ja musiikin yhteys nousi merkittäväksi asiaksi. Pohdin tätä monelta kannalta työssäni. Muita merkittäviä teemoja ovat mentaaliharjoittelu, kamarimusiikillisuus teoksen työstämisessä ja cembalistin merkitys teoksessa sekä yleensäkin barokkimusiikissa.
Työni ensimmäisessä osuudessa perehdytään Johannes-passion esittämisen kannalta tärkeisiin historiallisiin tietoihin. Ensimmäinen osuus käsittelee barokkimusiikkia ja sen esityskäytäntöjä, sekä passion historiaa. Siinä perehdytään myös Bachin Johannes-passion historiaan ja musiikkiin. Olen käyttänyt työssäni laajasti barokkiin liittyvää kirjallisuutta, pääosin Nikolas Harnoncourtin Puhuva musiikki -kirjaa.
Työni toisen osuuden, harjoitus- ja esittämisprosessinkuvauksen, olen tehnyt oman harjoituspäiväkirjani pohjalta. Lisäksi haastattelin työtäni varten sellisti Riina Salmista. Tämä haastattelu antaa käytännön ammattilaisen näkökulmaa Johannes-passion harjoittelemiseen ja esittämiseen. Haastattelu tukee omia näkemyksiäni ja johtopäätöksiäni.
Johannes-passion harjoitus- ja esittämisprosessissa teoksen kielen ja musiikin yhteys nousi merkittäväksi asiaksi. Pohdin tätä monelta kannalta työssäni. Muita merkittäviä teemoja ovat mentaaliharjoittelu, kamarimusiikillisuus teoksen työstämisessä ja cembalistin merkitys teoksessa sekä yleensäkin barokkimusiikissa.