Imagon vaikutus ravintolan toimintaan Case: Fubuki Sushi
Näränen, Marjut (2013)
Näränen, Marjut
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on ravintola-alalla toimiva yritys Fubuki Sushi. Työn tarkoituksena on vaikuttaa Fubuki Sushin imagon kehittämiseen ja antaa uusia näkökulmia parantamaan ravintolan toimintaa tulevaisuudessa. Työn aihe syntyi konkreettisesti havaitusta ongelmasta toimeksiantajan imagon ollessa vielä tuntematon. Tavoitteena on, että Fubuki Sushi pystyy vaikuttamaan imagonsa rakentumiseen jatkossa paremmin.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee imagoa yrityksen kannalta tärkeänä voimavarana. Teoriaosuus koostuu neljästä osiosta, jotka pitävät sisällään identiteetin, imagon ja maineen yhteyden, imagon merkityksen, yritysimagon rakentamisen sekä imagon kehittämisen. Lähdemateriaalina on käytetty kotimaisia sekä englanninkielisiä, niin kirjallisia kuin internetistä löytyviä lähteitä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii Fubuki Sushi, joka avasi ovensa vuoden 2013 keväällä. Fubuki Sushi on sushi–ravintola, joka toimii pääasiassa lounas- sekä take away -ravintolana Helsingin Punavuoressa.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä käyttäen. Teemahaastattelut toteutettiin vuoden 2013 kesän lopulla, yhteensä neljälle henkilölle. Haastattelu koostui kuudesta avoimesta kysymyksestä, joihin haastateltavilla oli vapaus vastata omin sanoin. Kysymysten pääteemoja olivat haastateltavien mielikuvat take away - sekä sushi-ravintoloista. Tutkimuksessa selvitettiin tämän lisäksi muun muassa miksi haastateltavat suosittelisivat ravintolaa eteenpäin tuttavilleen. Yksi haastatteluista toteutettiin puhelimitse, loput kolme kasvotusten.
Tutkimuksen tuloksista nousi eri vastaajien välillä paljon yhtenäisiä olettamuksia ravintoloiden mielikuviin liittyen. Take away -ravintolalta odotetaan nopeutta ja sushi-ravintolan raaka-aineilta tuoreutta. Nykypäivänä ravintolan asiakkaat osaavat myös vaatia, mikä luo haasteita heidän täydelliselle miellyttämiselle. Fubuki Sushin tulee huomioida liiketoiminnassaan tutkimuksessa nousseet havainnot ja pyrkiä saamaan markkinointiviestinnän avulla yritykselle lisää tunnettuutta. Ravintolan tulee huomioida vastaisuudessa take away –imagon merkitys kaikissa tekemisissään.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee imagoa yrityksen kannalta tärkeänä voimavarana. Teoriaosuus koostuu neljästä osiosta, jotka pitävät sisällään identiteetin, imagon ja maineen yhteyden, imagon merkityksen, yritysimagon rakentamisen sekä imagon kehittämisen. Lähdemateriaalina on käytetty kotimaisia sekä englanninkielisiä, niin kirjallisia kuin internetistä löytyviä lähteitä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii Fubuki Sushi, joka avasi ovensa vuoden 2013 keväällä. Fubuki Sushi on sushi–ravintola, joka toimii pääasiassa lounas- sekä take away -ravintolana Helsingin Punavuoressa.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä käyttäen. Teemahaastattelut toteutettiin vuoden 2013 kesän lopulla, yhteensä neljälle henkilölle. Haastattelu koostui kuudesta avoimesta kysymyksestä, joihin haastateltavilla oli vapaus vastata omin sanoin. Kysymysten pääteemoja olivat haastateltavien mielikuvat take away - sekä sushi-ravintoloista. Tutkimuksessa selvitettiin tämän lisäksi muun muassa miksi haastateltavat suosittelisivat ravintolaa eteenpäin tuttavilleen. Yksi haastatteluista toteutettiin puhelimitse, loput kolme kasvotusten.
Tutkimuksen tuloksista nousi eri vastaajien välillä paljon yhtenäisiä olettamuksia ravintoloiden mielikuviin liittyen. Take away -ravintolalta odotetaan nopeutta ja sushi-ravintolan raaka-aineilta tuoreutta. Nykypäivänä ravintolan asiakkaat osaavat myös vaatia, mikä luo haasteita heidän täydelliselle miellyttämiselle. Fubuki Sushin tulee huomioida liiketoiminnassaan tutkimuksessa nousseet havainnot ja pyrkiä saamaan markkinointiviestinnän avulla yritykselle lisää tunnettuutta. Ravintolan tulee huomioida vastaisuudessa take away –imagon merkitys kaikissa tekemisissään.