Lapsiperheiden kohtaamispaikka - Lappeenrannan avoimet päiväkodit
Laitinen, Jenna-Veera; Pekkalin, Noora (2013)
Laitinen, Jenna-Veera
Pekkalin, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys Lappeenrannan avoimilla päiväkodeilla on toimintaa käyttävien lapsiperheiden arjessa. Lap-peenrannassa toimii kolme avointa päiväkotia, jotka sijaitsevat Lauritsalassa, Leirissä ja Sammonlahdessa. Tavoitteena oli tuoda avoimia varhaiskasvatus-palveluita enemmän ihmisten tietoisuuteen ja saada ihmiset tiedostamaan pal-veluiden tärkeys. Lisäksi haluttiin tuoda esille, mikä merkitys vertaistuella on avointen päiväkotien asiakkaille sekä mitä voimavaroja he toiminnan kautta saavat.
Teoriaosuudessa käsiteltiin avoimia varhaiskasvatuspalveluita yleisesti, kasva-tuskumppanuutta, vanhemmuuden tukemista ja sosiaalisuuden merkitystä lap-sen kehitykselle. Teoriaosuutta varten kerättiin tietoa ammattikirjallisuudesta, internetistä sekä avointen päiväkotien henkilökunnalta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisellä tutkimusmenetelmällä. Avointen päiväko-tien asiakkaita haastateltiin sekä toimipisteissä oli kahden viikon ajan kyselylo-makkeita, joihin asiakkaat halutessaan vastasivat. Aineiston keruu toteutettiin alkuvuodesta 2013. Haastatteluja ja vastauksia kyselylomakkeisiin saatiin kat-tava määrä. Keskeisenä asiana vastauksista nousi esille avoimen päiväkodin tärkeys lapsiperheiden arjessa, sillä toiminta palvelee sekä aikuisia että lapsia.
Avoimen päiväkodin toiminnan tärkeys näkyy lapsiperheiden arjessa voimava-rojen lisääntymisellä. Aikuiset saavat avoimesta päiväkodista vertaistukea ja lapset ikäistään seuraa. Asiakkaat haluavat pitää toiminnan Lappeenrannassa, sillä korvaavaa palvelua ei ole saatavilla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin avoimia varhaiskasvatuspalveluita yleisesti, kasva-tuskumppanuutta, vanhemmuuden tukemista ja sosiaalisuuden merkitystä lap-sen kehitykselle. Teoriaosuutta varten kerättiin tietoa ammattikirjallisuudesta, internetistä sekä avointen päiväkotien henkilökunnalta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisellä tutkimusmenetelmällä. Avointen päiväko-tien asiakkaita haastateltiin sekä toimipisteissä oli kahden viikon ajan kyselylo-makkeita, joihin asiakkaat halutessaan vastasivat. Aineiston keruu toteutettiin alkuvuodesta 2013. Haastatteluja ja vastauksia kyselylomakkeisiin saatiin kat-tava määrä. Keskeisenä asiana vastauksista nousi esille avoimen päiväkodin tärkeys lapsiperheiden arjessa, sillä toiminta palvelee sekä aikuisia että lapsia.
Avoimen päiväkodin toiminnan tärkeys näkyy lapsiperheiden arjessa voimava-rojen lisääntymisellä. Aikuiset saavat avoimesta päiväkodista vertaistukea ja lapset ikäistään seuraa. Asiakkaat haluavat pitää toiminnan Lappeenrannassa, sillä korvaavaa palvelua ei ole saatavilla.