Miksi ja kuinka : ryhmän toiminnan kehittäminen opettajan pedagogisissa opinnoissa opiskelijan näkökulmasta
Jäntti, Tuire; Aalto, Johanna; Heinonen, Vesa (2013)
Jäntti, Tuire
Aalto, Johanna
Heinonen, Vesa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119235
Tiivistelmä
Kehittämishanke sai alkunsa tekijöiden kiinnostuksesta ryhmätoimintaan ja sen mahdolliseen kehittämiseen opettajan pedagogisten opintojen aikana. TAOKKissa opinnoissa käytetään tutkivan oppimisen viitekehystä, jonka soveltaminen osaltaan lisäsi kiinnostusta hankkeeseen. Ryhmän toimintaa päätettiin seurata oman pien- ja lähipäiväryhmän osalta, jossa opiskelut aloitettiin kesäkuussa 2012.
Kehittämishankkeen avulla haluttiin tunnistaa opiskelun onnistumiseen johtavia tekijöitä, jotka ovat keskeisiä ryhmän toiminnan kannalta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli määritellä tutkivan oppimisen näkökulmista ryhmätoiminta ja sen merkitys opettajan pedagogisissa opinnoissa. Toisena tavoitteena oli myös kuvata lähipäiväryhmän sekä siihen kuuluvan pienryhmän mielestä olennaiset opettajan pedagogisten opintojen ryhmätoiminnassa onnistumisen edellytykset. Kolmantena tavoitteena oli raportoida ja analysoida teorian sekä ryhmän jäsenten antamien palautteiden perusteella johtopäätökset, joiden avulla on mahdollista kehittää ryhmätoimintaa opettajan pedagogisissa opinnoissa.
Hankkeen teoria pohjautuu tutkivan oppimisen ja ryhmätoiminnan keskeisille käsitteille. Teoriassa on tuotu esille tutkivan oppimisen kolme näkökulmaa: tiedonhankkimis-, osallistumis- sekä tiedonluomisnäkökulma. Metodologisena näkökulmana hankkeessa on tutkivaan oppimiseen ja yhteistoiminnallisuuteen perustuva kvalitatiivinen tutkimusote. Tarvittava aineisto selvitykseen hankittiin kirjallisilla kyselyillä sekä havainnoinneilla ryhmätyötilanteiden yhteydessä.
Empiirisen aineiston perusteella ryhmän perustehtävän selkeys muodostui olennaiseksi kysymykseksi etenemisen kannalta. Jos tehtävä ja työnjako olivat selkeitä, ryhmän työ näytti sujuvan, mutta vastausten perusteella osittaisetkin epäselvyydet aiheuttivat ryhmän energian hajaantumista epäselvyyden kentälle. Myös ryhmähengen merkityksen korostaminen opinnoissa, joissa opiskelijoita ohjataan toimimaan ryhmässä, on täysin välttämätöntä. Lähipäiväryhmällä kokonaisuutena ja pienryhmällä on ollut mahdollisuus tavata säännöllisesti lähipäivissä, tämän merkitystä tulisin pohtia tarkasti, miten lähipäivät tukevat parhaiten yksilöä, pienryhmää ja koko lähiryhmää.
Kehittämishankkeen avulla haluttiin tunnistaa opiskelun onnistumiseen johtavia tekijöitä, jotka ovat keskeisiä ryhmän toiminnan kannalta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli määritellä tutkivan oppimisen näkökulmista ryhmätoiminta ja sen merkitys opettajan pedagogisissa opinnoissa. Toisena tavoitteena oli myös kuvata lähipäiväryhmän sekä siihen kuuluvan pienryhmän mielestä olennaiset opettajan pedagogisten opintojen ryhmätoiminnassa onnistumisen edellytykset. Kolmantena tavoitteena oli raportoida ja analysoida teorian sekä ryhmän jäsenten antamien palautteiden perusteella johtopäätökset, joiden avulla on mahdollista kehittää ryhmätoimintaa opettajan pedagogisissa opinnoissa.
Hankkeen teoria pohjautuu tutkivan oppimisen ja ryhmätoiminnan keskeisille käsitteille. Teoriassa on tuotu esille tutkivan oppimisen kolme näkökulmaa: tiedonhankkimis-, osallistumis- sekä tiedonluomisnäkökulma. Metodologisena näkökulmana hankkeessa on tutkivaan oppimiseen ja yhteistoiminnallisuuteen perustuva kvalitatiivinen tutkimusote. Tarvittava aineisto selvitykseen hankittiin kirjallisilla kyselyillä sekä havainnoinneilla ryhmätyötilanteiden yhteydessä.
Empiirisen aineiston perusteella ryhmän perustehtävän selkeys muodostui olennaiseksi kysymykseksi etenemisen kannalta. Jos tehtävä ja työnjako olivat selkeitä, ryhmän työ näytti sujuvan, mutta vastausten perusteella osittaisetkin epäselvyydet aiheuttivat ryhmän energian hajaantumista epäselvyyden kentälle. Myös ryhmähengen merkityksen korostaminen opinnoissa, joissa opiskelijoita ohjataan toimimaan ryhmässä, on täysin välttämätöntä. Lähipäiväryhmällä kokonaisuutena ja pienryhmällä on ollut mahdollisuus tavata säännöllisesti lähipäivissä, tämän merkitystä tulisin pohtia tarkasti, miten lähipäivät tukevat parhaiten yksilöä, pienryhmää ja koko lähiryhmää.