Kehitysvammaisen opiskelijan osallisuus omien opintojensa suunnittelussa: HOPS-keskusteluja valmentava 1 -koulutuksessa
Grönvall, Sirpa (2013)
Grönvall, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, miten kehitysvammaiset opiskelijat ovat osallisina omien opintojensa suunnittelussa. Tutkimuksen kohteena ovat Ammattiopisto Luovin valmentava 1–koulutuksessa opintonsa aloittaneet nuoret ja heidän osallisuutensa omissa HOPS-keskusteluissaan.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on kerätty kahdessa osassa. Ensimmäinen osa kerättiin nauhoittamalla opiskelijoiden HOPS-keskustelut syyskuun alussa 2012. Näissä keskusteluissa asetettiin tavoitteet syyslukukaudelle. Toinen osa kerättiin nauhoittamalla opiskelijoiden itsearvioinnit marras-joulukuussa 2012. Itsearvioinnin välineenä käytettiin Talking Mats® -keskustelumattoa. Laadullinen aineisto jäsennettiin osallisuuden eri alueiden mukaan, jotka olivat tieto-osallisuus, konsultaatio-osallisuus, päätösosallisuus ja arviointiosallisuus.
Tulokset osoittavat, että kehitysvammainen opiskelija ei ole täysin osallinen omien opintojensa suunnittelussa. Opiskelija ei saa riittävästi tietoa opettajaltaan ja opettajan käyttämä kieli on usein liian vaikeaa. Keskustelun muut osallistujat eivät anna opiskelijalle tarpeeksi mahdollisuuksia olla osana keskustelua. Huoltajan rooli on suuri. Itsearviointiosuudessa käytetty apuväline, Talking Mats® -keskustelumatto antaa opiskelijalle mahdollisuuden osallisuuteen ja tasavertaiseen keskusteluun.
Tämä opinnäytetyö nostaa esiin niiden äänen, joita harvoin kuullaan. Kehitysvammaisen opiskelijan pitää saada olla osallinen omien opintojensa suunnittelussa ja arvioinnissa. Tämän mahdollistamiseksi hänelle pitää antaa tarvittava tuki ja tarjota kommunikaatiota helpottavia apuvälineitä.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on kerätty kahdessa osassa. Ensimmäinen osa kerättiin nauhoittamalla opiskelijoiden HOPS-keskustelut syyskuun alussa 2012. Näissä keskusteluissa asetettiin tavoitteet syyslukukaudelle. Toinen osa kerättiin nauhoittamalla opiskelijoiden itsearvioinnit marras-joulukuussa 2012. Itsearvioinnin välineenä käytettiin Talking Mats® -keskustelumattoa. Laadullinen aineisto jäsennettiin osallisuuden eri alueiden mukaan, jotka olivat tieto-osallisuus, konsultaatio-osallisuus, päätösosallisuus ja arviointiosallisuus.
Tulokset osoittavat, että kehitysvammainen opiskelija ei ole täysin osallinen omien opintojensa suunnittelussa. Opiskelija ei saa riittävästi tietoa opettajaltaan ja opettajan käyttämä kieli on usein liian vaikeaa. Keskustelun muut osallistujat eivät anna opiskelijalle tarpeeksi mahdollisuuksia olla osana keskustelua. Huoltajan rooli on suuri. Itsearviointiosuudessa käytetty apuväline, Talking Mats® -keskustelumatto antaa opiskelijalle mahdollisuuden osallisuuteen ja tasavertaiseen keskusteluun.
Tämä opinnäytetyö nostaa esiin niiden äänen, joita harvoin kuullaan. Kehitysvammaisen opiskelijan pitää saada olla osallinen omien opintojensa suunnittelussa ja arvioinnissa. Tämän mahdollistamiseksi hänelle pitää antaa tarvittava tuki ja tarjota kommunikaatiota helpottavia apuvälineitä.