Päiväkotikiusaaminen - Lasten ja henkilöstön näkökulmasta
Alhokoski, Jenni (2013)
Alhokoski, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päiväkotikiusaamista yhdessä Porin päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten päiväkodin lapset ja henkilöstö määrittelevät päiväkotikiusaamisen sekä tutkia esiintyykö sitä. Mikäli kiusaamista ilmeni, halusin lähteä selvittämään millaisia muotoja kiusaamisella on, miten kiusaamistilanteisiin puututaan ja miten sitä ennaltaehkäistään.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Opinnäytetyöni aineiston keruun toteutin yksilöhaastatteluina päiväkodin tiloissa tammikuussa 2013. Analyysitavaksi valitsin aineiston avaamisen teemoihin tutkimusongelmittain.
Tutkimuksista selvisi, että päiväkotikiusaamista esiintyy sekä lasten että henkilöstön mielestä. Henkilöstö määritteli päiväkotikiusaaminen fyysiseksi, psyykkiseksi ja sanalliseksi. Lapset osasivat esimerkein tuoda esille heidän näkemyksenä päiväkotikiusaamisesta ja monet mainitsivat kiusaamisen fyysisiä muotoja. Koko henkilöstö ja valtaosa lapsista kertoivat, että kiusaamiseen puututaan aina. Puuttumiskeinoina oli asiasta keskustelu lasten kanssa, anteeksipyytäminen ja jäähypenkki. Henkilöstö näki myös erittäin tärkeänä ennaltaehkäisevien toimintatapojen käyttämisen. Keinoja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn oli keskustelut lasten kanssa kiusaamisesta ja aikuisten läsnäolo lasten toiminnoissa. Henkilöstö myös puhui asioista yhdessä keskenään ja mietti toimintatapoja päiväkotikiusaamisen ehkäisemiseen.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Opinnäytetyöni aineiston keruun toteutin yksilöhaastatteluina päiväkodin tiloissa tammikuussa 2013. Analyysitavaksi valitsin aineiston avaamisen teemoihin tutkimusongelmittain.
Tutkimuksista selvisi, että päiväkotikiusaamista esiintyy sekä lasten että henkilöstön mielestä. Henkilöstö määritteli päiväkotikiusaaminen fyysiseksi, psyykkiseksi ja sanalliseksi. Lapset osasivat esimerkein tuoda esille heidän näkemyksenä päiväkotikiusaamisesta ja monet mainitsivat kiusaamisen fyysisiä muotoja. Koko henkilöstö ja valtaosa lapsista kertoivat, että kiusaamiseen puututaan aina. Puuttumiskeinoina oli asiasta keskustelu lasten kanssa, anteeksipyytäminen ja jäähypenkki. Henkilöstö näki myös erittäin tärkeänä ennaltaehkäisevien toimintatapojen käyttämisen. Keinoja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn oli keskustelut lasten kanssa kiusaamisesta ja aikuisten läsnäolo lasten toiminnoissa. Henkilöstö myös puhui asioista yhdessä keskenään ja mietti toimintatapoja päiväkotikiusaamisen ehkäisemiseen.