Balanced scorecard kohdeyritykselle
Salomäki, Taija (2013)
Salomäki, Taija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919134
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Balanced scorecard kohdeyritykselle. Työssä selvi-tettiin kohdeyrityksen liiketoiminnan kehityksen kohteita, rakennettiin toimiva ja käypä mittaristo sekä asetettiin strategiselle johtamiselle hyvät lähtökohdat. Tasapai-notettu mittaristo rakennettiin, koska kohdeyritys ei ollut ennen käyttänyt mittaristoja liiketoimintansa kehittämiseen. Rakennetun mittariston perusteella haluttiin luoda kohdeyritykselle usko sitoutua mittariston tuomiin hyötyihin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla koh-deyrityksen hallituksen puheenjohtajaa. Haastattelutyyppinä oli teemahaastattelu. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kohdeyrityksen vähittäisasiak-kaille kesällä 2012. Kyselytutkimuksen kohderyhmän muodostivat yhteensä 100 kappaleen asiakasvastaukset. Suurin osa vastauksia tuli Raumalta, mutta myös Rau-man lähialueilta saatiin vastauksia, Eurajoelta, Eurasta, Lapista ja Pyhärannasta. Yk-sittäisiä vastauksia tuli myös Kaarinasta, Siuntiosta, Salosta, Porista ja Espoosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahden menetelmän yhdistelmää, koska käyttämällä kahta menetelmää yhdessä, saadaan tutkittavasta asiasta monipuolinen ja avartava kuva. Tutkimuksen tuloksia sovellettiin kohdeyrityksen tasapainotetun mittariston strategisiin tavoitteisiin ja kriittisiin menestystekijöihin.
Tutkimustulosten ja työn tekijän tietojen perusteella tehtiin kohdeyritykselle käypä ja toimiva mittaristo, jota kohdeyrityksen olisi tarkoitus käyttää päivittäisessä toimin-nassaan. Mittaristossa painotetaan mittarien helppokäyttöisyyttä ja helppoa mitatta-vuutta, jotta mittaristo on toimiva kohdeyrityksen käyttöön. Strategisissa tavoitteissa ja kriittisissä menestystekijöissä käydään läpi kohdeyrityksen liiketoiminnan kehi-tyksen kohteet. Mittariston mittarit johdetaan kriittisistä menestystekijöistä, joita tu-lee jokaiselle neljälle näkökulmalle 2 – 3 kappaletta. Mittariston tulevaisuutta koh-deyrityksessä pidetään potentiaalisena, jos prosessi saadaan onnistuneesti vietyä kohdeyrityksen operatiiviseen toimintaan ja mittariston hyötysuhteet nähdään vah-voina. Onnistuneeseen prosessiin vaaditaan johdon ja henkilöstön sitoutumista ja us-koa paremmasta tulevaisuudesta. Analysoimalla ja seuraamalla mittaristosta saatavia tuloksia pystyy kohdeyritys reagoimaan nopeasti muuttuviin ilmiöihin ja hankkimaan itselleen kilpailuedun kilpailijoihinsa nähden. Kohdeyritys seuraa mitattavia kriittisiä menestystekijöitä kuukausitasolla johdon ja henkilöstön yhteisissä palavereissa. Ra-kennetun tasapainotetun mittariston perusteella odotetaan kohdeyrityksen olevan Rauman alueen suurin toimialansa edustaja vuoteen 2018 mennessä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla koh-deyrityksen hallituksen puheenjohtajaa. Haastattelutyyppinä oli teemahaastattelu. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kohdeyrityksen vähittäisasiak-kaille kesällä 2012. Kyselytutkimuksen kohderyhmän muodostivat yhteensä 100 kappaleen asiakasvastaukset. Suurin osa vastauksia tuli Raumalta, mutta myös Rau-man lähialueilta saatiin vastauksia, Eurajoelta, Eurasta, Lapista ja Pyhärannasta. Yk-sittäisiä vastauksia tuli myös Kaarinasta, Siuntiosta, Salosta, Porista ja Espoosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahden menetelmän yhdistelmää, koska käyttämällä kahta menetelmää yhdessä, saadaan tutkittavasta asiasta monipuolinen ja avartava kuva. Tutkimuksen tuloksia sovellettiin kohdeyrityksen tasapainotetun mittariston strategisiin tavoitteisiin ja kriittisiin menestystekijöihin.
Tutkimustulosten ja työn tekijän tietojen perusteella tehtiin kohdeyritykselle käypä ja toimiva mittaristo, jota kohdeyrityksen olisi tarkoitus käyttää päivittäisessä toimin-nassaan. Mittaristossa painotetaan mittarien helppokäyttöisyyttä ja helppoa mitatta-vuutta, jotta mittaristo on toimiva kohdeyrityksen käyttöön. Strategisissa tavoitteissa ja kriittisissä menestystekijöissä käydään läpi kohdeyrityksen liiketoiminnan kehi-tyksen kohteet. Mittariston mittarit johdetaan kriittisistä menestystekijöistä, joita tu-lee jokaiselle neljälle näkökulmalle 2 – 3 kappaletta. Mittariston tulevaisuutta koh-deyrityksessä pidetään potentiaalisena, jos prosessi saadaan onnistuneesti vietyä kohdeyrityksen operatiiviseen toimintaan ja mittariston hyötysuhteet nähdään vah-voina. Onnistuneeseen prosessiin vaaditaan johdon ja henkilöstön sitoutumista ja us-koa paremmasta tulevaisuudesta. Analysoimalla ja seuraamalla mittaristosta saatavia tuloksia pystyy kohdeyritys reagoimaan nopeasti muuttuviin ilmiöihin ja hankkimaan itselleen kilpailuedun kilpailijoihinsa nähden. Kohdeyritys seuraa mitattavia kriittisiä menestystekijöitä kuukausitasolla johdon ja henkilöstön yhteisissä palavereissa. Ra-kennetun tasapainotetun mittariston perusteella odotetaan kohdeyrityksen olevan Rauman alueen suurin toimialansa edustaja vuoteen 2018 mennessä.