Erityispedagogisten menetelmien hyödyntäminen lastensuojelutyössä : kehitysvammaisen lapsen oppimisympäristöjen kehittäminen
Kaija, Asko (2013)
Kaija, Asko
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818801
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on erityispedagogisten menetelmien hyödyntäminen lastensuojelutyössä. Aihesta tehtyä kehittämis- ja tutkimustyötä on olemassa vähän, vaikka erityiskasvatuksesta ja erityispedagogisista menetelmiä hyötyviä lapsia lienee paljon. Opinnäytetyössäni lastensuojelun, erityiskasvatuksen ja erityispedagogiikan teemat yhdistyivät kehitysvammaisuuden ja varhaiskasvatuksen teemoihin, koska asiakkaana oli kolmevuotias kehitysvammainen poika.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Saamani toimeksiannon perusteella muokkasin asiakkaani fyysisiä ja psyykkisiä oppimisympäristöjä siten, että ne tukisivat asiakkaan kasvua ja kehitystä. Asiakkaan tuen tarve oli erityisen suuri puheen kehityksen osa-alueella. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio eli AAC-keinot olivat puheen kehityksenä tukena käyttämäni erikoispedagoginen menetelmä, ja lisäksi hyödynsin Portaat-varhaiskasvatusmallia asiakkaan kokonaisvaltaisen kehityksen tukena ja arvioinnin välineenä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä näkyväksi mahdollisuutta hyödyntää erityispedagogisia menetelmiä lastensuojeluyksiköissä tehtävässä työssä sekä lisätä kehitysvammaisten ihmisten osallisuutta yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajana olleelle ammatilliselle perhekodille erityispedagogisiin menetelmiin pohjautuvia toimintatapoja, jotka ovat arjessa käyttökelpoisia sekä asiakkaan ikä- ja kehitystason kannalta sopivia. Lisäksi tavoitteenani oli toimivaksi osoittautuneiden käytäntöjen siirtäminen myös päiväkotiin, jossa asiakas saa kuntouttavaa päivähoitoa. Asettamani tavoitteet pyrin saavuttamaan pitämällä toimintatuokioita asiakkaan kanssa, ja suunnittelemalla ja valmistelemalla toimenpide-ehdotuksia niiden perusteella. Opinnäytetyössäni soveltamiini AAC-keinoihin liittyneen tarvittavan materiaalin valmistaminen oli myös osa työtäni.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Saamani toimeksiannon perusteella muokkasin asiakkaani fyysisiä ja psyykkisiä oppimisympäristöjä siten, että ne tukisivat asiakkaan kasvua ja kehitystä. Asiakkaan tuen tarve oli erityisen suuri puheen kehityksen osa-alueella. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio eli AAC-keinot olivat puheen kehityksenä tukena käyttämäni erikoispedagoginen menetelmä, ja lisäksi hyödynsin Portaat-varhaiskasvatusmallia asiakkaan kokonaisvaltaisen kehityksen tukena ja arvioinnin välineenä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä näkyväksi mahdollisuutta hyödyntää erityispedagogisia menetelmiä lastensuojeluyksiköissä tehtävässä työssä sekä lisätä kehitysvammaisten ihmisten osallisuutta yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajana olleelle ammatilliselle perhekodille erityispedagogisiin menetelmiin pohjautuvia toimintatapoja, jotka ovat arjessa käyttökelpoisia sekä asiakkaan ikä- ja kehitystason kannalta sopivia. Lisäksi tavoitteenani oli toimivaksi osoittautuneiden käytäntöjen siirtäminen myös päiväkotiin, jossa asiakas saa kuntouttavaa päivähoitoa. Asettamani tavoitteet pyrin saavuttamaan pitämällä toimintatuokioita asiakkaan kanssa, ja suunnittelemalla ja valmistelemalla toimenpide-ehdotuksia niiden perusteella. Opinnäytetyössäni soveltamiini AAC-keinoihin liittyneen tarvittavan materiaalin valmistaminen oli myös osa työtäni.