Kasvatuskumppanuus ja osallisuus vantaalaisessa päiväkodissa vanhempien kokemana: : ”Tärkeää, että tieto kulkee molempiin suuntiin luontevasti = lapsen etu."
Kallio, Riikka (2013)
Kallio, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien odotuksia ja käsityksiä kasvatuskumppanuudesta sekä tutkia vanhempien osallisuutta edesauttavia tekijöitä vanhempien kokemana. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä vantaalaisen päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta sekä sen merkityksestä. Myös vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä vanhempien ja työntekijöiden välinen viestintä ovat osa viitekehystä. Kasvatuskumppanuutta on käsitelty ammatillisena vuorovaikutuksena, vanhempien osallisuutena sekä jaettuna kasvatustehtävänä.
Tutkimus on toteutettu vanhemmille suunnatulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella syksyllä 2013. Vastausprosentti oli 26,7 %, mikä jäi alhaiseksi. Osa aineistosta on analysoitu tilastollisia menetelmiä apuna käyttäen. Avoimien vastausten kohdalla on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä vastauksia luokitellen.
Kasvatuskumppanuudelta odotetaan avoimuutta, päivittäistä keskustelua ja tukea. Erityisen hyvänä asiana kasvatuskumppanuudessa vanhemmat pitävät luottamusta ja kunnioitusta, kommunikointia, työntekijöiden kiinnostusta ja ammattitaitoa sekä lapsen etua. Kasvatuskumppanuudesta ei puhuta sen nimellä, mutta kumppanuuden periaatteiden koetaan toteutuvan vahvasti yhteistyössä.
Kehitettävää ja huomioon otettavaa on vanhempien huomiointi, tilanteiden kulku, riittävä informaatio ja keskustelu sekä lapsen kehitys. Vanhemmat osallistuvat mieluiten heille suunnattuun päiväkodin toimintaan, ja heidän osallisuuttaan edesauttavat priorisointi sekä ajoissa tiedottaminen ja joustavuus ajankohdissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta sekä sen merkityksestä. Myös vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä vanhempien ja työntekijöiden välinen viestintä ovat osa viitekehystä. Kasvatuskumppanuutta on käsitelty ammatillisena vuorovaikutuksena, vanhempien osallisuutena sekä jaettuna kasvatustehtävänä.
Tutkimus on toteutettu vanhemmille suunnatulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella syksyllä 2013. Vastausprosentti oli 26,7 %, mikä jäi alhaiseksi. Osa aineistosta on analysoitu tilastollisia menetelmiä apuna käyttäen. Avoimien vastausten kohdalla on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä vastauksia luokitellen.
Kasvatuskumppanuudelta odotetaan avoimuutta, päivittäistä keskustelua ja tukea. Erityisen hyvänä asiana kasvatuskumppanuudessa vanhemmat pitävät luottamusta ja kunnioitusta, kommunikointia, työntekijöiden kiinnostusta ja ammattitaitoa sekä lapsen etua. Kasvatuskumppanuudesta ei puhuta sen nimellä, mutta kumppanuuden periaatteiden koetaan toteutuvan vahvasti yhteistyössä.
Kehitettävää ja huomioon otettavaa on vanhempien huomiointi, tilanteiden kulku, riittävä informaatio ja keskustelu sekä lapsen kehitys. Vanhemmat osallistuvat mieluiten heille suunnattuun päiväkodin toimintaan, ja heidän osallisuuttaan edesauttavat priorisointi sekä ajoissa tiedottaminen ja joustavuus ajankohdissa.