TYÖHYVINVOINNIN NYKYTILA : Case Raahen Halpa-Halli
Lehtomäki, Sanna (2013)
Lehtomäki, Sanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618435
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Kokkolan Halpa-Halli Oy -ketjuun kuuluvalle Raahen Halpa-Hallille. Työn tarkoitus oli kuvata Raahen Halpa-Hallin henkilöstön työhyvinvoinnin nykytila ja antaa kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin edistämiseksi. Työn tavoitteena oli löytää myymälän henkilöstön työhyvinvointia haittaavat ja tukevat tekijät. Työhyvinvointitoiminnan kehittämisehdotukset rakentuivat tutkimustyön pohjalta.
Työn viitekehys koostuu keskeisistä työhyvinvointia kuvaavista aihealueista. Viitekehyksen sisältö rakentui työhyvinvointikyselyn aihealueita tukevaksi ja sen pohjalla toimi myös ajatus tiedon hyödynnettävyydestä kaupanalalla. Tutkimustyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin Raahen myymälän henkilöstölle suunnatulla työhyvinvointikyselyllä ja workshop-tilaisuudella. Työhyvinvointikysely toteutettiin Internet-pohjaisena Webropol-kyselynä. Workshop-tilaisuudessa esiteltiin henkilöstölle kyselytutkimuksen tulokset ja toteutettiin ryhmätyöskentelyä, joka antoi laadullista tutkimusaineistoa henkilöstön mielipiteistä koskien työyhteisön vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
Tutkimustyö antoi erittäin laajan tutkimusaineiston Raahen myymälän henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta. Henkilöstön työhyvinvoinnin tila vaikuttaa suhteellisen hyvältä. Työyhteisöstä löytyy monia merkittäviä tekijöitä, jotka tukevat henkilöstön työhyvinvointia. Työhyvinvointia tukevia tekijöitä ovat muun muassa yksilön terveys ja terveydestä huolehtiminen, hyvä työilmapiiri, joustava ja ymmärtäväinen esimiestyö, oman työn sisältö, hyvät työolosuhteet ja työterveyshuolto. Tutkimustulokset antoivat myös selkeät ja konkreettiset työhyvinvointia haittaavat tekijät, joiden pohjalta annoin kehittämisehdotuksia. Työyhteisössä työhyvinvointia haittaaviksi tekijöiksi nousivat muun muassa vähäinen työhyvinvointitoiminta, virkistystoiminnan ja liikunnantukemisen vähyys, selkeän palaveri- ja kokouskäytännön puuttuminen, fyysiset ja psyykkiset oireet, työergonomia, kiire, henkilöstön määrällinen riittämättömyys, ristiriitatilanteiden rakentava käsittely, ongelmiin reagointi ja ihmissuhdeongelmat.
Tutkimustulokset antoivat selkeän pohjan myymälän henkilöstön työhyvinvoinnin edistämisen pohjalle. On erittäin tärkeää, että jo olemassa olevia työhyvinvointia tukevia tekijöitä ylläpidetään jatkossakin ja työhyvinvointia haittaaviin tekijöihin puututaan niitä kehittämällä. Tutkimustulosten ja kehittämisehdotusten perusteella työntekijöiden hyvinvointia on mahdollisuus kehittää myymälän jokapäiväisen toiminnan kautta. Tämä työ oli yksi askel eteenpäin myymälän henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisprosessissa.
Työn viitekehys koostuu keskeisistä työhyvinvointia kuvaavista aihealueista. Viitekehyksen sisältö rakentui työhyvinvointikyselyn aihealueita tukevaksi ja sen pohjalla toimi myös ajatus tiedon hyödynnettävyydestä kaupanalalla. Tutkimustyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin Raahen myymälän henkilöstölle suunnatulla työhyvinvointikyselyllä ja workshop-tilaisuudella. Työhyvinvointikysely toteutettiin Internet-pohjaisena Webropol-kyselynä. Workshop-tilaisuudessa esiteltiin henkilöstölle kyselytutkimuksen tulokset ja toteutettiin ryhmätyöskentelyä, joka antoi laadullista tutkimusaineistoa henkilöstön mielipiteistä koskien työyhteisön vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
Tutkimustyö antoi erittäin laajan tutkimusaineiston Raahen myymälän henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta. Henkilöstön työhyvinvoinnin tila vaikuttaa suhteellisen hyvältä. Työyhteisöstä löytyy monia merkittäviä tekijöitä, jotka tukevat henkilöstön työhyvinvointia. Työhyvinvointia tukevia tekijöitä ovat muun muassa yksilön terveys ja terveydestä huolehtiminen, hyvä työilmapiiri, joustava ja ymmärtäväinen esimiestyö, oman työn sisältö, hyvät työolosuhteet ja työterveyshuolto. Tutkimustulokset antoivat myös selkeät ja konkreettiset työhyvinvointia haittaavat tekijät, joiden pohjalta annoin kehittämisehdotuksia. Työyhteisössä työhyvinvointia haittaaviksi tekijöiksi nousivat muun muassa vähäinen työhyvinvointitoiminta, virkistystoiminnan ja liikunnantukemisen vähyys, selkeän palaveri- ja kokouskäytännön puuttuminen, fyysiset ja psyykkiset oireet, työergonomia, kiire, henkilöstön määrällinen riittämättömyys, ristiriitatilanteiden rakentava käsittely, ongelmiin reagointi ja ihmissuhdeongelmat.
Tutkimustulokset antoivat selkeän pohjan myymälän henkilöstön työhyvinvoinnin edistämisen pohjalle. On erittäin tärkeää, että jo olemassa olevia työhyvinvointia tukevia tekijöitä ylläpidetään jatkossakin ja työhyvinvointia haittaaviin tekijöihin puututaan niitä kehittämällä. Tutkimustulosten ja kehittämisehdotusten perusteella työntekijöiden hyvinvointia on mahdollisuus kehittää myymälän jokapäiväisen toiminnan kautta. Tämä työ oli yksi askel eteenpäin myymälän henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisprosessissa.