Suuhygienistin toteuttama potilasohjaus sosiaalisessa mediassa : esimerkkinä diabetespotilaan motivoiva ohjaus
Ainiala, Katja; Eteläinen, Heini; Niemi, Jaana; Soini-Jalonen, Tuija (2013)
Lataukset:
Ainiala, Katja
Eteläinen, Heini
Niemi, Jaana
Soini-Jalonen, Tuija
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618418
Tiivistelmä
Kliinisen hoitotyön ohella tärkeä osa suuhygienistin toimenkuvaa on suun terveyden edistäminen ohjaamalla potilaita hyvään suun kotihoitoon kunkin potilaan yksilöllisten tarpeiden ja valmiuksien mukaan. Väestön ikääntyessä, potilaiden terveydentilaan vaikuttavat sairaudet yleistyvät niin ikään. Rajallisten resurssien ja mahdollisten pitkien hoitojonojen vuoksi, muualla kuin vastaanotolla tapahtuva potilasohjaus kasvanee tulevaisuudessa. Sosiaalisen median välityksellä tapahtuva potilasohjaus on yksi väylä suuhygienisteille tavoittaa suun kotihoidossa tukea tarvitsevat potilaat.
Motivoivassa potilasohjauksessa tavoitteena on saada potilas itse huomaamaan tarve hoitotottumusten ja elämäntapojen muutokselle. Ohjauksessa edetään vaiheittain, potilaan omien muutosvalmiuksien mukaan. Potilaalle esitetään ohjaustilanteessa avoimia kysymyksiä, jotka kannustavat potilasta itseään asioiden käsittelyyn ja ratkaisujen löytämiseen. Motivoivan potilasohjauksen tavoitteena on saada aikaan pysyvä muutos potilaan hoitotottumuksissa ja elämäntavoissa niin, että paluuta entiseen ei enää ole.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Siinä käsiteltiin sosiaalista mediaa suuhygienistin työvälineenä potilasohjauksessa. Opinnäytetyössä käytettiin tapausesimerkkiä Mira Holmbergin ja Jutta Huuhtasen opinnäytetyön Moniammatillinen yhteistyö diabetespotilaan suun terveydenhoidossa (2013) tutkimussuunnitelmasta. Tapausesimerkkinä oli 43-vuotias diabetesta sairastava mies.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi motivoivia kysymyksiä, joita sosiaalisessa mediassa potilasohjausta tekevät suuhygienistit voivat tulevaisuudessa päivittäisessä työssään hyödyntää. Motivoivat kysymykset perustuvat James O. Prochaskan (2008) transteoreettiseen muutosvaihemalliin. Työn tavoitteena on edistää suuhygienistien potilasohjaustyötä sosiaalisessa mediassa sekä yhdenmukaistaa potilasohjauskäytäntöjä.
Motivoivassa potilasohjauksessa tavoitteena on saada potilas itse huomaamaan tarve hoitotottumusten ja elämäntapojen muutokselle. Ohjauksessa edetään vaiheittain, potilaan omien muutosvalmiuksien mukaan. Potilaalle esitetään ohjaustilanteessa avoimia kysymyksiä, jotka kannustavat potilasta itseään asioiden käsittelyyn ja ratkaisujen löytämiseen. Motivoivan potilasohjauksen tavoitteena on saada aikaan pysyvä muutos potilaan hoitotottumuksissa ja elämäntavoissa niin, että paluuta entiseen ei enää ole.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Siinä käsiteltiin sosiaalista mediaa suuhygienistin työvälineenä potilasohjauksessa. Opinnäytetyössä käytettiin tapausesimerkkiä Mira Holmbergin ja Jutta Huuhtasen opinnäytetyön Moniammatillinen yhteistyö diabetespotilaan suun terveydenhoidossa (2013) tutkimussuunnitelmasta. Tapausesimerkkinä oli 43-vuotias diabetesta sairastava mies.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi motivoivia kysymyksiä, joita sosiaalisessa mediassa potilasohjausta tekevät suuhygienistit voivat tulevaisuudessa päivittäisessä työssään hyödyntää. Motivoivat kysymykset perustuvat James O. Prochaskan (2008) transteoreettiseen muutosvaihemalliin. Työn tavoitteena on edistää suuhygienistien potilasohjaustyötä sosiaalisessa mediassa sekä yhdenmukaistaa potilasohjauskäytäntöjä.